EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


یادآوری فدراسیون به شرکت‌های چندملیتی دیجیتال: دوره «سواری مجانی» بدون مالیات پایان یابد
یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به مناسبت روز «جمعه سیاه»، به سایر اتحادیه‌های جهانی پیوسته تا به شرکت‌های چندملیتی از جمله غول‌های فناوری مانند گوگل و فیس‌بوک یادآوری کند که باید مالیات بپردازند.
فدراسیون بارها از همه دولت‌ها خواسته است تا برای جمع‌آوری مالیات بر درآمد حاصل از تولید در قلمرو ملی، مذاکراتی را با غول‌های فناوری مانند گوگل، اپل، فیس‌بوک، آمازون و مایکروسافت، آغاز کنند و درآمد حاصل از این مالیات را صرف مطبوعات آزاد و کارکنان رسانه‌ای کنند.
آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، با تاکید بر این موضوع که شرکت‌های بزرگ دیجیتال باید همانند کارگران سراسر جهان مالیات پرداخت کنند، در این زمینه گفت: «دوره سواری مجانی باید به پایان برسد.»
آخرین جمعه ماه نوامبر میلادی «جمعه سیاه» نام دارد. در این روز خرید‌های گسترده‌ای به مناسبت نزدیک شدن کریسمس از سوی مردم جهان صورت می‌گیرد.
جمعه سیاه روزی است که بسترهای تجارت الکترونیکی مانند آمازون از آن برای به دست آوردن درآمد بیشتر بهره می‌برند.
لازم به یادآوری است که این شرکت‌ها در اکثر کشورهایی که از آن‌ها کسب درآمد می‌کنند، مالیات پرداخت نمی‌کنند.
این مبلغ در سطح جهانی نزدیک به ۹۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که پرداخت مالیات بر درآمد شش درصدی از این مبلغ می‌تواند ۵۴ میلیارد دلار به روزنامه‌نگاری جهانی تزریق کند.
در طول همه‌گیر شدن بیماری کرونا شرکت آمازون به یک شرکت تریلیون دلاری تبدیل شده است.
مالیات پرداختی این شرکت نزدیک به صفر است و این در حالی است که کارگران انبار‌های آمازون در سراسر جهان با به خطر انداختن جان خود فعالیت می‌کنند و در برابر درآمد کم، مالیات می‌پردازند.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت