EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


طی ۱۰ سال گذشته، ۵۷ روزنامه‌نگار در سومالی کشته شده‌اند
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹

از سال ۲۰۱۰ میلادی به این سو، ۵۷ روزنامه‌نگار در سومالی کشته شده‌اند که تنها در چهار مورد عاملان این جنایات مجازات شده‌اند.
عمر فاروک عثمان، دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران سومالی (NUSOJ)، در این زمینه گفت: «مصونیت از مجازات برای جرائم علیه روزنامه‌نگاران در کشور سومالی همچنان یک امر عادی است. این واقعیت نشان می‌دهد که سومالی به فشار قوی و پایدار ملی و بین‌المللی برای پایان دادن به این خشونت احتیاج دارد.»
از آغاز سال جاری میلادی، دو روزنامه‌نگار در سومالی کشته شده‌اند و سال ۲۰۱۲ میلادی هم با ۱۸ مورد قتل، مرگبارترین سال برای روزنامه‌نگاران این کشور بوده است.
سومالی یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای روزنامه‌نگاران در آفریقا است و بسیاری از روزنامه‌نگاران این کشور در تیراندازی، بمب گذاری، حملات تروریستی یا حملات هدفمند کشته شده‌اند.
«جنبش الشباب» مسئول مرگ چندین روزنامه‌نگار است و تنها سه تن از عاملان قتل وابسته به این گروه مجازات شده‌اند.
با تلاش‌های اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران سومالی، دادستان کل کشور مسئول ویژه‌ای برای جرائم علیه روزنامه‌نگاران منصوب کرده است. این اقدام‌ در جهت پایان دادن به مصونیت از مجازات در جنایت علیه روزنامه‌نگاران صورت گرفت.
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با راه‌اندازی کارزاری و با دعوت از روزنامه‌نگاران و نهادهای وابسته در تلاش است تا به مصونیت از مجازات جنایات علیه روزنامه‌نگاران پایان دهد.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.

 






کارت

کارت