EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


احتمال استرداد بنیانگذار ویکی لیکس به آمریکا علی‌رغم‌ خطر اعدام
یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹

بیش از ۴۰ گروه و سازمان فعال در عرصه آزادی مطبوعات و حقوق بشر طی یک نامه سرگشاده از بریتانیا خواستند تا جولین آسانژ، روزنامه‌نگار و بنیانگذار ویکی‌لیکس، را آزاد کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) به همراه ده‌ها سازمان فعال در زمینه آزادی مطبوعات، حقوق بشر و حفظ حریم خصوصی از سراسر جهان، با امضای یک نامه سرگشاده خطاب به دولت بریتانیا خواستار آزادی فوری بنیانگذار زندانی ویکی‌لیکس شده‌اند.

در این نامه آمده است: «ما از دولت بریتانیا می‌خواهیم آقای آسانژ را بدون تأخیر بیشتر آزاد کرده، مانع استرداد وی به ایالات متحده آمریکا شود و با این اقدام علاوه بر نجات جان آقای آسانژ، به تعهد خود مبنی بر تبدیل شدن بریتانیا به مهد آزادی مطبوعات در جهان جامه عمل بپوشاند.»

گروه‌های آزادی مطبوعات از زمان دستگیری و کیفرخواست اولیه جولین آسانژ در سال ۲۰۱۹ میلادی  هشدار داده‌اند که استرداد و محاکمه وی از سوی آمریکا به عنوان یک شهروند استرالیایی که در اروپا فعالیت کرده، به ایالات متحده اجازه می‌دهد که قوانین خود را  فراتر از مرزهای خود انتشار داده و مقررات خود را به جهان دیکته کند.

جولین آسانژ که اکنون ۴۹ ساله است با خطر استرداد به ایالت متحده آمریکا رو برو است, که در صورت استرداد طبق قانون جاسوسی آمریکا به دلیل افشاگری‌ها در سایت ویکی‌لیکس با مجازات‌های سنگین ۱۷۵ سال حبس تا اعدام محاکمه خواهد شد.

وی پس از افشاگری‌ها و انتشار اسناد محرمانه آمریکا در سال ۲۰۱۲ میلادی به سفارت اکوادور پناه برد و در سال ۲۰۱۹ میلادی از سوی پلیس لندن در سفارت اکوادور دستگیر شد.

لنین مورنو،‌رئیس جمهوری اکوادور، در این زمینه اذعان داشت که به دنبال نقض مکرر مقررات بین‌المللی،‌ دولت اکوادور پناهندگی جولین آسانژ را لغو کرده است.

جولین آسانژ از سوی پلیس لندن به نمایندگی از ایالات متحده بازداشت شده و دولت بریتانیا این قدرت را دارد که روند استرداد را متوقف کند و وی را آزاد کند.

مراحل استرداد وی از اوایل سال جاری میلادی در لندن آغاز شده است و تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت