EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


نتایج یک نظرسنجی:‌ ویروس کرونا صنعت رسانه را آلوده کرده است
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

نتایج یک نظرسنجی در آفریقا نشان داده است که برنامه‌ دولت‌های آفریقایی برای مقابله با بحران اقتصادی بیماری همه‌گیر تأثیر مثبتی بر بخش رسانه نداشته و کارکنان رسانه‌ها از حمایت مناسب برخوردار نبوده‌اند.
سازمان پان آفریقایی وابسته به فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و فدراسیون روزنامه‌نگاران آفریقایی (FAJ) در گزارش اخیر خود که بر اساس نتایج یک نظرسنجی منتشر شده است، از روند تاثیر‌ بحران کرونا بر صنعت رسانه در این قاره، ابراز نگرانی کرده‌اند.
این نهاد‌ها عدم اقدام مناسب از سوی دولت‌ها برای حفاظت از کارگران رسانه را محکوم کرده‌اند و با ابراز ناامیدی از نقش کارفرمایان رسانه‌ها برای نجات مطبوعات، از اتحادیه‌های صنفی خواسته‌اند با راه‌اندازی کارزارها اقدام به محافظت از روزنامه‌نگاران و شغل روزنامه‌نگاری کنند.
نتایج این نظر سنجی حاکی از آن است که علاوه بر کاهش و یا توقف چاپ برخی از نشریه‌های کاغذی و عدم امنیت شغلی برای کارکنان رسانه، روزنامه‌نگاران با نقض آزادی‌های اساسی و اقدام‌های محدود کننده و قضایی دولت‌ها مواجه شده‌اند.
همچنین بیش از ۵۰ درصد پاسخ دهندگان اذعان داشتند که دولت آن‌ها کوشش خاصی در جهت کاهش تأثیر جسمی این ویروس در محیط کار رسانه‌ای انجام نداده است.
نتایج این نظرسنجی که با شرکت اتحادیه‌های روزنامه‌نگاران ۲۰ کشور آفریقایی انجام شده است، نشان می‌دهد که تقریباً در تمامی کشورهای آفریقایی، روزنامه‌نگاران مستقل از حقوق خود محروم مانده‌اند و فقط دو کشور موزامبیک و آنگولا با مصوبه‌های اجرایی، امنیت شغلی روزنامه‌نگاران و کارمندان رسانه‌ها را تا حدودی تضمین کرده‌اند.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت