EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: دولت و دادستان رومانی قاضی منصوری را به ایران استرداد نکنند
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار پیگرد قضایی علیه غلامرضا منصوری، قاضی بازداشت شده ایرانی در رومانی، به علت اقدام‌هایش در تهدید آزادی و حقوق روزنامه‌نگاران شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در همبستگی با روزنامه‌نگاران ایرانی از مقام‌های رومانی خواست تا پیگرد قضایی علیه منصوری، بدون استرداد وی به ایران در کشور رومانی صورت گیرد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، روز دوشنبه ۲۶ خرداد در این زمینه گفت: «جنایت‌‌ها علیه روزنامه‌نگاران نمی‌تواند بدون مجازات بماند.»

وی با تاکید بر این موضوع که بسیاری از روزنامه‌نگاران، قاضی منصوری را به نقض حقوق‌بشر و اقدام‌علیه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران محکوم کرده‌اند گفت: «اکنون زمان عدالت است.»

بلانگر افزود: «ما به همراه چند انجمن و گروه روزنامه‌نگار، از دولت و دادستان رومانی می‌خواهیم که قاضی منصوری را به ایران استرداد نکند و به درخواست روزنامه‌نگاران قربانی پاسخ داده و وی را به دلیل نقض حقوق بشر تحت پیگرد قانونی قرار دهند.»

منصوری قاضی متواری متهم به فساد مالی و عضویت در «شبکه ارتشا» است.

نام او اخیرا در دادگاه فساد معاون اجرایی پیشین قوه قضاییه ایران، در دوره ریاست صادق لاریجانی و به دلیل اتهام دریافت ۵۰۰ هزار یورو رشوه  مطرح شده است.

طی روزهای گذشته و پس از گزارش‌ها مبنی بر اقامت این قاضی در آلمان ده‌ها روزنامه‌نگار ایرانی در داخل و خارج این کشور اعلام کردند که پیشتر از سوی منصوری بازداشت و محکوم شده بودند.

او پس از ضبط یک پیام ویدیویی سفر خود به آلمان را «درمانی» عنوان کرده و گفته بود به زودی به سفارت ایران مراجعه می‌کند تا به کشور بازگردد.

پس از آن خبر مراجعه و بازداشت او در رومانی منتشر و از سوی پلیس ایران تایید شد.

بر اساس گزارش‌ها، او در سال ۱۳۹۱ حکم بازداشت جمعی و تفتیش محل کار شماری  روزنامه‌نگار را صادر کرده بود.

ریحانه طباطبایی،‌ اکبر منتجبی، ‌صبا آذرپیک، ساسان آقایی،‌ جواد دلیری، ‌کیوان مهرگان، محمدجواد روح، احسان مازندرانی، امیلی امرایی، نرگس جودکی، پوریا عالمی، میلاد فدایی اصل، نسرین تخیری، سلیمان محمدی، پژمان موسوی، علی دهقان، فاطمه ساغرچی و حسین یاغچی از جمله این روزنامه‌نگاران بوده‌اند.

همچنین امیرحسین ثابتی، مجری برنامه تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی، در صفحه توییتر خود نوشت که حکم حبس ۹۱ روزه او از سوی این قاضی صادر شده بود.

علاوه بر این منصوری سابقه فشار به رسانه‌های داخلی و فارسی‌ زبان خارج کشور را داشته که شبکه «جم‌تی‌وی» یکی از آن‌ها است.

گروه جم‌تی‌وی در بیانیه‌ای اعلام کرده که این قاضی برادر و خواهر سعید کریمیان،‌ مدیر این شبکه را به گروگان گرفته بود تا این شبکه به کار خود پایان دهد. کریمیان بعد‌ها در سال ۱۳۹۶ در ترکیه به قتل رسید.

روزنامه شرق در ایران نیز یک بار با دستور همین قاضی توقیف شده بود.

منصوری قاضی بازنشسته اجراییات شهرستان لوسانات، بازپرسی شعبه ۹ دادسرای کارکنان دولت و قاضی دادسرای رسانه بوده ‌است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.






کارت

کارت