EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: غول‌های فناوری از آثار روزنامه‌نگاران سودسازی کلان می‌کنند
یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به مناسبت «روز جهانی مالکیت فکری» اعلام کرد تمام غول‌های فناوری باید سهم رسانه‌ها را از سودهای کلان خود پرداخت کنند.

در حالی که یک‌ سال از تصویب «دستورالعمل مربوط به حق تکثیر در بازار واحد دیجیتال» در اتحادیه اروپا می‌گذرد، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) با جشن گرفتن این دستاورد، به مناسبت ۷ اردیبهشت «روز جهانی مالکیت فکری» اعلام کرد که کارزار مبارزه برای دریافت حق تالیف و تکثیر روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها، تا حاصل شدن آن در سراسر جهان ادامه خواهد داشت.

آنتونی بلانگر ، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این زمینه  گفت کشورهای خارج اتحادیه اروپا با الهام‌گیری از این دستورالعمل در تلاش‌اند تا غول‌های فناوری را برای جبران بخشی از حق رسانه‌ها موظف کنند.

بلانگر اظهار داشت: «تا زمانی که گوگل، فیس‌بوک و امثال آن‌ها هزینه تولید محتوا را به رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در سراسر جهان پرداخت نکرده‌اند، کارزار ما ادامه خواهد داشت».

وی به تلاش‌های صورت گرفته در آمریکای شمالی و استرالیا اشاره کرد.

در روزهای گذشته اعلام شد که دولت استرالیا با تصویب قانونی جدید، با اختصاص کد اجباری، شرکت‌های ‌‌فیس‌بوک ‌و‌گوگل ‌را‌ مجبور ‌خواهد کرد تا ‌‌درآمد حاصل از تبلیغات را با شرکت‌های رسانه‌ای که تامین کننده اصلی محتوای دیجیتال هستند به اشتراک بگذارند.

۷ اردیبهشت روزی است که کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت فکری در سال ۱۹۷۰ برای بار اول به اجرا درآمد و این روز به عنوان «روز جهانی مالکیت فکری» اعلام شد.

«دستورالعمل مربوط به حق تکثیر در بازار واحد دیجیتال» یک دستورالعمل پیشنهادی توسط اتحادیه اروپا جهت هماهنگ سازی جنبه‌های مختلف حق تکثیر (کپی رایت) برای کشورهای عضو این اتحادیه است و هدف آن ساختن بازار واحد دیجیتال در اتحادیه اروپا است.

«هیات بررسی موضوعات قانونی پارلمان اروپا» این پیشنهاد را در سال ۲۰۱۸ میلادی تصویب کرد و نهایتا این سند در ۲۷ فروردین سال گذشته به تصویب شورای اتحادیه اروپا رسید.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت