EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


محدودیت برای طرح سوال‌ در کنفرانس‌های مطبوعاتی آنلاین در اروپا پس از شیوع کرونا
چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

با همه‌گیری بیماری کرونا، کنفرانس‌های مطبوعاتی در بیشتر کشورهای اروپایی به صورت آنلاین برگزار می‌شوند.

این اقدام پیشگیرانه در برخی کشورها محدودیت و کنترل سوال‌های خبرنگاران را در پی داشته است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، از دولت‌های اروپایی خواسته است کنفرانس‌های مطبوعاتی آنلاین را به گونه‌ای ترتیب دهند که خبرنگاران قادر باشند همه سوال‌های خود را بدون کنترل قبلی بپرسند و در صورت نیاز سوال‌های تکمیلی طرح کنند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در واکنش به اعمال محدودیت برای طرح سوال در کنفرانس های خبری، از همه دولت‌ها خواست ارتباط مستقیمی با روزنامه‌نگاران برقرار کنند و از روش‌هایی که منجر به محدودیت و کنترل فعالیت روزنامه‌نگاران می‌شود جلوگیری کنند.

وی همچنین در این زمینه گفت:«روزنامه‌نگاران باید بتوانند سوال‌های خود را بدون کنترل طرح کنند و در صورت لزوم سوال‌های دیگری بپرسند».

همه گیری و شیوع بیماری کرونا، بسیاری از کشورهای اروپایی را وادار کرده است تا راه‌های جایگزین برای برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی پیدا کنند.

ایتالیا ، آلمان ، انگلیس و فرانسه با استفاده از ابزارهای آنلاین، کنفرانس‌های مطبوعاتی را به صورت طولانی و مطابق با روش‌های قبلی و با برنامه‌ای منظم برگزار می‌کنند.

 با این حال، در چند هفته گذشته، برخی از کشورها مانند ایرلند، اسپانیا و اسلوونی کنفرانس‌های مطبوعاتی آنلاین را به گونه‌ای برگزار کرده‌اند که منجر به محدودیت روزنامه‌نگاران شده است.

این کشورها از خبرنگاران خواسته‌اند که سوال‌های خود را از قبل بفرستند و به آن‌ها اجازه طرح پرسش‌های تکمیلی داده نشده است، علاوه بر این در زمان پاسخگویی برخی سوال‌ها حذف شده‌اند.

انجمن روزنامه‌نگاران اسلوونی (SAJ)، فدراسیون اتحادیه‌های روزنامه‌نگاران اسپانیا (FeSP) و اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران ایرلند (NUJ) پیش‌تر نسبت به اقدام‌های محدود کننده مطبوعات در کشورهای خود واکنش نشان داده‌اند.

سموس دولی، دبیر اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران ایرلند، در واکنش به ارسال کتبی سوال‌ها قبل از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی هشدار داد که بحران فعلی نباید مقدمه ای برای محدود کردن توانایی رسانه‌ها برای طرح مستقیم سوال از مقام‌ها باشد و شرایط حاضر نباید منجر به تغییر در روش‌های دیرینه برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی شود.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت