EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


نامه سرگشاده ۱۰ نهاد حامی آزادی مطبوعات به شورای اروپا؛ خطر تضعیف نهادهای دموکراتیک در بحران کرونا
چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به همراه ۹ نهاد حامی آزادی مطبوعات با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به شورای اروپا، در مورد خطر تضعیف نهادهای دموکراتیک از جمله مطبوعات آزاد، حین تلاش برخی از دولت‌های اروپایی برای مقابله با بیماری کرونا، هشدار دادند.

در نامه سرگشاده‌ای که در روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین ماه از سوی نهادهای حامی آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران خطاب به شورای اروپا منتشر شد، ضمن فراخواندن سازمان‌های حقوق بشری برای حمایت از جریان آزاد اطلاعات، بر خطر مجازات و محدود شدن رسانه‌های مستقل و حساس از سوی دولت‌ها، به بهانه مقابله با شیوع بیماری، تاکید شده است. 

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، گزارشگران بدون مرز، انجمن روزنامه‌نگاران اروپایی، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، مراکز اروپایی مطبوعات و آزادی رسانه، فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا و موسسه بین‌المللی مطبوعات از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.

در این نامه با اشاره به اقدام‌های اخیر دولت‌های مجارستان، اسلوونی و جمهوری چک و وضعیت نگران کننده روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در این کشورها، برای مقابله با خطر محدود شدن همه جانبه رسانه‌ها، از دولت‌های عضو اتحادیه اروپا خواسته شده است که به کنوانسیون اروپایی حقوق بشر پایبند باشند و آزادی مطبوعات را در اولویت سیاسی خود قرار دهند.

حفظ ایمنی روزنامه‌نگاران در شرایط بحرانی حاضر یکی از محورهای اصلی این نامه است.

در پایان، با اشاره به تعلیق حقوق اساسی در سراسر اروپا به نقش نظارتی رسانه‌ها برای محافظت در برابر سوء استفاده قدرت‌ها‌ تاکید شده است.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت