EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


درخواست ۱۶ نهاد بین‌المللی از دولت ترکیه برای آزادی روزنامه‌نگاران در پی شیوع کرونا
سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به همراه ۱۵ نهاد حقوق بشری و بین‌المللی، خواستار اقدام فوری دولت ترکیه نسبت به آزادی زندانیان سیاسی و روزنامه‌نگاران در بحران شیوع بیماری کرونا شد.

در بیانیه مشترکی که روز دوشنبه ۱۱ فروردین توسط ۱۶ نهاد حقوق بشری و بین‌المللی، صادر شده از دولت ترکیه خواسته شده است تا در تصمیم خود مبنی بر آزاد کردن صد هزار زندانی در بحران شیوع بیماری کرونا، در مورد آزادی زندانیان سیاسی تبعیض قائل نشود.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، دیده‌بان بین‌المللی حقوق بشر، اتحادیه روزنامه‌نگاران اروپا، مرکز آزادی مطبوعات و رسانه اروپا، بنیاد وکلای در معرض خطر و بنیاد گفتگوی آزاد، مرکز مطالعات حقوق و رسانه، از جمله صادرکنندگان این بیانیه هستند.

در این بیانیه به طور ویژه به آزادی وکلا، روزنامه‌نگاران، سیاستمداران، هنرمندان، قضات، دادستان‌ها، مدافعان حقوق بشر و سایر افراد که به‌طور خودسرانه بعد از کودتای سال ۲۰۱۶ میلادی دستگیر و زندانی شده‌اند، اشاره شده است.

همچنین با اشاره به وضعیت بد زندان‌های ترکیه به در اولویت بودن افراد سالمند، بیمار، معلول و دارای فرزند خردسال تاکید شده است.

در پایان این بیانیه، از دولت ترکیه خواسته شده است تا در این زمینه اقدام فوری انجام دهد.

دولت ترکیه بیش از سی‌صد هزار زندانی دارد که این تعداد بسیار بیشتر از ظرفیت زندان‌های این کشور است.

ترکیه در تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در جهان بعد از چین در رتبه دوم قرار دارد.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت