EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


نامه سرگشاده سازمان‌های بین‌المللی به رهبران اتحادیه اروپا؛ ضرورت آزادی مطبوعات در بحران شیوع کرونا
جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، به همراه هشت نهاد بین‌المللی فعال در عرصه آزادی مطبوعات، طی نامه‌ای سرگشاده در مورد ضرورت گردش آزاد اطلاعات و نقش نظارتی رسانه‌ها در بحران بیماری کرونا به سران اتحادیه اروپا هشدار دادند.

درنامه‌ای که روز چهارشنبه ۶ فروردین، خطاب به ریاست کمیسیون اروپا ، شورای اروپا و پارلمان اروپا به صورت سرگشاده منتشر شد، بر ضرورت فعالیت آزاد مطبوعات و نقش حیاتی رسانه‌ها در بحران شیوع جهانی ویروس کووید-۱۹ تاکید شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، به همراه دیگر منتشرکنندگان این نامه ضمن اشاره به تمدید نامحدود وضعیت اضطراری از سوی دولت مجارستان و همچنین اعمال مجازات‌های زندان تا پنج سال برای روزنامه‌نگاران در این کشور، از احتمال اعمال دخالت‌های مشابه از سوی دیگر دولت‌ها به بهانه شیوع بیماری کرونا ابراز نگرانی کردند.

این نهادها در ادامه با محکوم کردن تصمیم دولت اسلوونی و جمهوری چک در کاهش حضور فیزیکی روزنامه‌نگاران در کنفرانس‌های مطبوعاتی و محدود شدن دسترسی آن‌ها به مقام‌های دولتی، خواستار شفافیت و عدم اعمال محدودیت در دسترسی رسانه‌ها به تصمیم‌ دولت‌ها شدند.

در این نامه با اشاره به تعلیق حقوق اساسی شهروندان در سراسر اروپا به علت اعمال محدودیت ناشی از شیوع بیماری، به نقش نظارتی رسانه‌ها در جلوگیری از سوءاستفاده دولت‌ها از قدرت تاکید شده است.

در پایان این نامه از سران اتحادیه اروپا خواسته شده است که قاطعانه با اقدام‌های فعلی در پارلمان مجارستان مخالفت کنند و روشن کنند که اتحادیه اروپا اجرای قانون اضطراری که باعث تضعیف حقوق اساسی بشر و آزادی مطبوعات می شود را نخواهد پذیرفت.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت