EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


چین مجوز خبرنگاران سه رسانه آمریکایی را با عنوان «سوگیری رسانه‌ای» لغو کرد
پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸

وزارت امور خارجه چین، با لغو مجوز خبرنگاران سه رسانه آمریکایی، مانع ادامه فعالیت کاری آن‌ها در جمهوری‌ خلق‌چین، هنگ‌کنگ و ماکائو شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، ضمن ابراز ناامیدی از این تصمیم، اقدام دولت چین در این مقطع حساس را «ضربه ای برگزارش‌های رسانه‌ای از منطقه» و «آسیبی بر حق دریافت اطلاعات عموم مردم» دانسته است.

وزارت امور خارجه چین، در اقدامی تلافی‌جویانه نسبت به محدودیت‌های اخیر روزنامه‌نگاران چینی در ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۸ اسفند اعلام کرد مجوز همه روزنامه‌نگارانی که در جمهوری‌خلق‌چین، هنگ‌کنگ و ماکائو برای رسانه‌های «نیویورک تایمز»، «وال استریت ژورنال» و«واشنگتن پست» کار می‌کنند را لغو کرده است.

این روزنامه‌‌‌نگاران باید ظرف ۱۰ روز کارت ‌خبرنگاری خود را تحویل دهند و دیگر نمی‌توانند به عنوان روزنامه‌نگار در این کشور فعالیت کنند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از تنش بین آمریکا و چین که منجر به هدف‌گیری غیرضروری روزنامه‌نگاران شده ابراز ناامیدی کرده و به نقش حیاتی روزنامه‌نگاران در تسهیل جریان آزاد اطلاعات به ویژه در مواجهه با بیماری کروناویروس تاکید کرده است.

 در اطلاعیه وزارت امور خارجه کشور چین آمده است که «دولت، سوگیری رسانه‌ای علیه چین، انتشار اکاذیب به نام آزادی مطبوعات و نقض اصول اخلاق روزنامه‌نگاری را رد می کند» و از رسانه‌های خارجی و روزنامه‌نگاران خواسته است تا نقش مثبتی در پیشبرد تفاهم متقابل بین چین و سایر جهان داشته باشند.

تصمیم مقامات چینی، ماده ۵ قانون اساسی هنگ‌کنگ را نقض می کند. باشگاه «خبرنگاران خارجی» هنگ‌کنگ، ضمن ابراز نگرانی از این تخلف، خواستار توضیح فوری دولت هنگ‌کنگ شده است.

این اقدام دولت چین در تلافی تعیین پنج موسسه رسانه‌ای مستقر در ایالات متحده به عنوان «نهادهای دولتی جمهوری‌خلق‌چین» از طرف مقام‌های آمریکایی بوده است.

آمریکا اعلام کرده بود موسسه های «شینهوا»، «سی‌جی‌تی‌ان»، «رادیو چین»، «چاینا دیلی» و«پیپل دیلی» را به عنوان نمایندگان یک دولت خارجی در نظر خواهد گرفت.

بر این اساس تعداد کارکنان آن‌ها محدود شده و مشمول قوانین مربوط به دیپلمات‌های مستقر در خاک ایالات‌متحده‌آمریکا خواهند بود.

متن کامل این خبر را در اینجا بخوانید.






کارت

کارت