EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


محکومیت تهدید رسانه‌های فارسی‌زبان از سوی مشاور رییس‌جمهوری ایران
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تهدید توییتری کارمندان رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران از سوی یکی از مشاوران رییس‌جمهوری ایران را محکوم می‌کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) روز جمعه ۲۰ دی‌ماه با اشاره به توییت روز پنجشنبه حسام‌الدین آشنا،‌ مشاور حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران، درباره انتشار اخبار مربوط به سقوط هواپیمای اوکراین در ایران، آن را اخطار به روزنامه‌نگاران خواند و این مساله را در راستای فشارهای جمهوری اسلامی بر روزنامه‌نگاران ایرانی خارج کشور دانست.

آقای آشنا روز پنجشنبه در توییتر خود نوشته بود: «‏به کارگزاران ایرانی‌تبار رسانه‌های فارسی‌زبان هشدار داده می‌شود از مشارکت در جنگ روانی مربوط به هواپیمای اوکراینی و همکاری با ایران‌ستیزان خودداری کنند.»

او پس از واکنش کاربران و رسانه‌ها به این توییت در یک توییت دیگر نوشت: «‏هشدار هرگز تهدید نیست؛ ‏تلاش برای بیدار کردن وجدان است تا ‏همچنان ایرانی بمانید و در این جنگ رسانه‌ای از مردم کشورتان و حقیقت دفاع کنید.»

هم‌زمان سازمان گزارشگران بدون مرز و کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران نیز این اظهارات مشاور رییس‌جمهوری ایران را محکوم کرده‌اند.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران طی سال و ماه‌های اخیر دست به تهدید و احضار خانواده کارمندان رسانه‌های فارسی‌زبان خارج ایران زده‌اند.

در برخی موارد علاوه بر احضار و بازجویی از آن‌ها خواسته شده بود تا از فرزندا‌ن‌شان بخواهند فورا شغل خود را ترک کنند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در آذرماه با برگزاری نشستی فوق‌العاده در مقر این سازمان در بروکسل بلژیک گزارش روزنامه‌نگاران تحت فشار و قربانی این تهدیدها در مورد این موضوع را به بحث گذاشت.

در این نشست جرمی دی‌یر، معاون دبیرکل فدراسیون،‌از پیگیری این موضوع از طریق نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل متحد خبر داد.

آنتونی بلانگر،‌دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران،‌نیز پیشتر این فشار و تهدیدها را شرم‌آور خوانده بود






کارت

کارت