EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


آنتونی بلانگر: استرداد جولیان آسانژ حمله به آزادی رسانه‌ها و قوانین بین‌الملل است
پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در ادامه جلسه خود در پارلمان اروپا در بروکسل، بر تداوم حمایت از کارزار جلوگیری از استرداد جولیان آسانژ،‌ روزنامه‌نگار و بنیانگذار وبسایت ویکی‌لیکس، تاکید کرد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، در سخنان خود در این رویداد یادآوری کرد که فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران دستگیری آسانژ، عضو متحد فدراسیون در استرالیا، را حمله به آزادی مطبوعات و قوانین بین‌المللی می‌داند.

او همچنین گفت که از دونیا میاتوویچ، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا، می‌پرسد که آیا دستگیری جولیان آسانژ و استرداد احتمالی او به ایالات متحده آمریکا منطبق با معیارهای کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است.

بلانگر اضافه کرد: «جولیان آسانژ باید از حمایت ماده ۱۰ همان کنوانسیون بهره‌مند شود که تصریح می‌کند هرکسی حق آزادی بیان دارد. بنابراین، دستگیری او به منزله حمله به آزادی مطبوعات، قوانین بین‌الملل و حق پناهندگی است؛ زیرا او فقط حقیقت را افشا می‌کند.»

دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اظهار داشت: «بنابراین، جولیان آسانژ مرتکب جرمی نشده است. تنها جرم او محکوم کردن اعمال بد و ظلم دیگران بوده است! قساوت‌هایی که در عراق و افغانستان انجام شده است.»

او همچنین همراه با سایر سخنرانان دیگر به پیامدهای جدی پرونده جولیان آسانژ در حوزه حقوق روزنامه‌نگاران اشاره کرد.

در این مراسم،‌ همچنین کلر دالی نماینده ایرلند در پارلمان اروپا، دیوید گرین مدیر آزادی‌های مدنی در بنیاد مرزهای الکترونیکی، و نیل ملزر گزارشگر ویژه شکنجه در سازمان ملل متحد، ناعادلانه بودن تهدید آسانژ به استرداد به ایالات متحده را مورد بحث قرار دادند.

جان شیپتون، پدر جولیان آسانژ، نیز در این سخنرانی‌ها حضور داشت.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت