EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران: ایران دلیل بازداشت روزنامه‌نگار روس را روشن‌ کند
سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران بازداشت یولیا یوزیک، روزنامه‌نگار روس، از سوی ماموران امنیتی در تهران را محکوم کردند.

فدراسیون‌ بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و فدراسیون اروپایی روزنامه‌نگاران (EFJ) همراه با اتحادیه روزنامه‌نگاران روسیه (RUJ) از ایران خواستند تا به روشن کردن دلایل دستگیری این روزنامه‌نگار روس پرداخته و به آزادی مطبوعات احترام بگذارد.

یولیا یوزیک پس از ورود به فرودگاه تهران در روز ۱۲ مهرماه، با مصادره گذرنامه‌اش از سوی پلیس روبه‌رو شد. ماموران امنیتی سپس به او گفتند که در هنگام بازگشت گذرنامه را به او باز می‌گردانند.

این روزنامه‌نگار بعدا در اتاق هتل خود از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به اتهام همکاری برای سرویس‌های مخفی اسرائیل بازداشت شد. او با مجازات ۱۰ سال زندان روبرو است.

طی چند سال گذشته، یوزیک در ایران به عنوان خبرنگار فعالیت داشته است.

یوزیک ۳۸ ساله برای تعدادی از رسانه‌ها از جمله نسخه روسی «نیوزویک» کار کرده است. او نویسنده کتاب «فرهنگ لغت بسلان» است که براساس شهادت بازماندگان قتل عام مدرسه بسلان در سال ۲۰۰۴ نوشته شده است.

پیشتر، وزیر امور خارجه روسیه برای روشن شدن دلایل این دستگیری، سفیر ایران در مسکو را احضار کرد.

این روزنامه‌نگار پس از دستگیری مجاز بوده تنها یک تماس تلفنی برقرار کند.

سفارت روسیه در تهران به خبرگزاری فرانسه گفت که درخواست دسترسی کنسولی به این روزنامه‌نگار را داده است.

تیمور شفیر، دبیر اتحادیه روزنامه‌نگاران روسیه در همین زمینه گفت: «این سازمان برای به دست آوردن اطلاعات در مورد این حادثه سعی در تماس با طرف ایرانی داشت و به اتهامات این روزنامه‌نگار پرداخت.»

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران خواستار تحقیقات کامل درباره این بازداشت هستند.






کارت

کارت