EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


محکومیت امتحان اجباری اعلام «وفاداری» دولت چین برای اعتبارنامه روزنامه‌نگاری
پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۸

دولت چین قصد دارد امتحان اعلام «وفاداری» اجباری قبل از درخواست اخذ یا تمدید اعتبارنامه مطبوعاتی را برای همه روزنامه‌نگاران این کشور برگزار کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) کلیه اقدامات مربوط به کنترل کار روزنامه‌نگاران و آزادی بیان آن‌ها از طریق صدور مجوز را محکوم می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، بخش تبلیغات مرکزی حزب کمونیست چین در پی آن است که روزنامه‌نگاران برای اخذ یا تمدید اعتبارنامه مطبوعاتی خود، در امتحان وفاداری اجباری به حزب و رییس‌جمهور شی جین‌پنگ شرکت کنند.

این امتحان از طریق یک برنامه تلفن هوشمند انجام می‌شود که در ماه ژانویه با هدف انتشار تبلیغات رئیس‌جمهوری راه‌اندازی شده بود. جزئیات این امتحان در پیام‌رسان WeChat فاش شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نگران پیامدهای این سیاست بر آزادی مطبوعات است و آن را «مشکل‌ساز» می‌داند.

این نهاد اعلام کرده: «مقامات قادر خواهند بود با لغو یا امتناع از تمدید کارت خبرنگاری روزنامه‌نگاران آزادی مطبوعات را محدود کنند.»

فدراسیون بین‌امللی روزنامه‌نگاران همچنین سرکوب جدی آزادی مطبوعات در چین را محکوم کرده و مقررات گسترده‌تر برای صدور مجوز را رد می‌کند.

امتحان مذکور شامل پنج بخش است که یک قسمت آن در مورد «اندیشه‌های شی جین‌پنگ» و دیگری در رابطه با «روزنامه نگاری مارکسیستی» است.

قرار است این امتحان یک بار به صورت آزمایشی برای ۱۰ هزار روزنامه‌نگار از ۱۴ رسانه دولتی در ماه اکتبر در پکن برگزار شود.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت