EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار آزادی و لغو احکام سه روزنامه‌نگار ایرانی شد
سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸

در یک‌ماه گذشته، مرضیه امیری، مسعود کاظمی و کیومرث مرزبان، سه روزنامه‌نگار ایرانی، از سوی دادگاه انقلاب تهران با احکام سنگین زندان، شلاق و محرومیت از کار مواجه شده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) این احکام زندان «ظالمانه» را محکوم کرده و از مقام‌های ایرانی می‌خواهد که از هجمه به روزنامه‌نگاران دست بردارند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در همین زمینه گفت: «این احکام زندان بسیار ظالمانه و نمونه‌ای از بدرفتاری ایران با آزادی مطبوعات و آزادی بیان است.»

او افزود: «ما خواهان تجدیدنظر در حکم حبس کاظمی و در مورد زندان و شلاق برای امیری و مرزبان هستیم.»

مرضیه امیری، روزنامه‌نگار روزنامه شرق، با اتهام‌هایی از جمله «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» از سوی دادگاه انقلاب به ۱۴۸ ضربه شلاق و ۱۰ سال‌ و نیم زندان محکوم شد.

مسعود کاظمی،‌ همکار سابق روزنامه‌های شرق و قانون، با اتهام‌های «تبلیغ به قصد تشویش اذهان عمومی» و «توهین به ولی‌فقیه» و «توهین به مقامات» به ۴ سال زندان و در پی آن ممنوعیت دو ساله از کار به عنوان روزنامه‌نگار محکوم شد.

همچنین، کیومرث مرزبان، روزنامه‌نگار طنزپرداز وبسایت خبری ایران‌وایر و شبکه منوتو، به اتهام «ارتباط و همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «توهین به مقدسات»، «توهین به ولی‌فقیه و امام خمینی» و «توهین به مقامات»‌ به ۲۳ سال و نه ماه زندان محکوم شد.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت