EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روزنامه‌نگار فیلیپینی پس از تهدید به مرگ با شلیک ۵ گلوله کشته شد
جمعه ۲۱ تیر ۱۳۹۸

ادورادو دیزون، مجری شبکه رادیویی بریگادانیوز، روز ۱۹ تیرماه با ۵ شلیک گلوله کشته شد.

این روزنامه‌نگار در حالی که در حال رانندگی از سمت محل کار به منزل خود بود مورد سوء قصد قرار گرفت.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) همراه با اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران فیلیپین (NUJP) قتل این روزنامه‌نگار را محکوم کرده و از مقام‌های این کشور می‌خواهد قاتل را به دادگاه عدالت بکشاند.

در این حادثه دو مرد سوار بر موتور به این روزنامه‌نگار حمله و او را با شلیک ۵ گلوله به قتل رسانده‌اند. پس از شلیک گلوله‌ها، دیزون با آن‌که توانست خودروی خود را به گوشۀ جاده هدایت کند، اما پس از چند دقیقه بر اثر خونریزی فوت کرد.

چند روز پیش از این این حادثه او با مراجعه به پلیس کیداپاوان، محل اقامتش، گزارش داده بود که مورد تهدید قرار گرفته است.

علاوه بر این رادیو بریگادانیوز، محل کار او، نیز پیام‌های تهدیدآمیزی از سوی افراد ناشناس دریافت کرده بود.

بر اساس گزارش اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران فیلیپین،‌ دیزون سیزدهمین روزنامه‌نگاری است که بعد از به ریاست‌جمهوری رسیدن رودریگو دوترته کشته شده است.

او همچنین ۱۸۶مین روزنامه‌نگاری است که از سال ۱۹۸۶ در فیلیپین کشته شده است. شرایط آزادی رسانه‌ها در این کشور در حال بدتر شدن است و روزنامه‌نگاران مورد تهدید و هجمه قرار می‌گیرند.

در بیانیه اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران فیلیپین در همین‌باره آمده است که «ما از مقام‌های حکومت می‌خواهیم قتل دیزون را مورد تحقیق قرار دهند و به فرهنگ معافیت از مجازات پایان دهد.»

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز ضمن محکوم کردن این قتل گفت: «دولت دوترته باید به تحقیق درباره این موضوع بپردازد.»

او همچنین از دولت خواست تا موضوع امنیت روزنامه‌نگاران را جدی بگیرد.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت