EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


شکایت قانونی اتحادیه روزنامه‌نگاران ترکیه درباره گزارش موسسه حامی حکومت علیه روزنامه‌نگاران
سه شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸

اتحادیه روزنامه‌نگاران ترکیه (TGS) به شکایت قانونی علیه یک تشکل حامی حکومت پرداخته که با انتشار یک گزارش روزنامه‌نگارانی که نام‌ آن‌ها در«لیست سیاه» قرار دارد را متهم به فعالیت برای رسانه‌های خارجی کرده است.

بنیاد تحقیقات سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی (SETA) که یک سازمان حامی حکومت در ترکیه است با انتشار یک گزارش ۲۰۲ صفحه‌ای اطلاعاتی درباره روزنامه‌نگاران منتقد ترکی منتشر کرده که برای سرویس‌های ترک‌زبان رسانه‌های بین‌المللی همچون بی‌بی‌سی و دویچه‌وله کار می‌کنند.

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران تهدید روزنامه‌نگاران را محکوم کرده و در برابر تلاش مقام‌ها برای ساکت کردن روزنامه‌نگاران،‌ از اقدام اتحادیه روزنامه‌نگاران ترکیه حمایت کرده‌اند.

گزارش سازمان یادشده در ترکیه اشاره می‌کند که چگونه رسانه‌های بین‌المللی اتفاقات اخیر در ترکیه،‌ از جمله کودتای ناموفق سال ۲۰۱۶ میلادی، را پوشش دادند.

این گزارش علاوه بر اسامی روزنامه‌نگاران، به انتشار پست‌های آن‌ها در شبکه‌های مجازی و مشاغل قبلی آن‌ها پرداخته است.

در واکنش،‌ اتحادیه روزنامه‌نگاران ترکیه همراه با جامعه رسانه و حقوق ترکیه (MLSA)‌ یک شکایت رسمی را به دادگاه اصلی استانبول در ترکیه تقدیم کرده است.

سازمان حامی حکومت که این گزارش را تهیه کرده در برابر این انتقادات اعلام کرده که این گزارش تنها اطلاعات فعالیت حرفه‌ای کسانی که از آن‌ها نام برده شده را منتشر کرده است.

یونس مجاهد، رییس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، درباره این موضوع گفت: «فدراسیون نمی‌تواند هدف قرار دادن و تهدید روزنامه‌نگاران را تحمل کند.»

او اضافه کرد: «همکاران رسانه‌ها باید قادر باشند بدون تهدید یا هراس فعالیت کنند و این گزارش با نام بردن و هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران آن‌ها را در خطر قرار داده است.»

در حال حاضر ۱۳۳ روزنامه‌نگار در ترکیه در زندان هستند.

متن کامل این خبر در اینجا قابل دسترس است.






کارت

کارت