EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


کنگره سی‌ام فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در تونس برگزار می‌شود
سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸

سی‌امین کنگره جهانی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، روزهای ۱۱ تا ۱۴ ماه ژوئن (۲۱ تا ۲۴ خرداد)، در تونس برگزار خواهد شد.

بیش از ۳۰۰ نفر به نمایندگی از اتحادیه‌ها و انجمن‌های روزنامه‌نگاران سراسر جهان در این کنگره شرکت خواهند کرد. موضوع دستور این کنگره «آینده روزنامه‌نگاری در عصر دیجیتال» خواهد بود.

علاوه بر این،‌ پیش‌کنگره مباحثی درباره «رویه‌های خوب انجمن‌های روزنامه‌نگاری در سراسر جهان» و «شرایط روزنامه‌نگاری در خاورمیانۀ پس از انقلاب عربی» را مورد بررسی قرار خواهد داد.

این نخستین‌بار است که این کنگره در قاره آفریقا برگزار می‌شود.

نمایندگان انجمن‌ها، همچنین درباره تنظیم منشور جهانی جدید اخلاق روزنامه‌نگاری به بحث خواهند پرداخت. این منشور نخستین بار در سال ۱۹۵۴ میلادی توسط کنگره جهانی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تصویب شد و در سال ۱۹۸۶ تغییر کرده بود.

تغییرات جدید این منشور درباره چالش‌های رسانه‌ها خواهد بود.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، امروز با ۶۰۰ هزار عضو از بیش از ۱۸۰ انجمن در ۱۴۰ کشور به پیشبرد این منشور در محیط کار و رسانه‌های سراسر جهان کمک خواهد کرد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران،‌ درباره این منشور می‌گوید: «تنظیم این منشور جهانی یک نقطه عطف در تاریخ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواهد بود، چرا که در زمان تشکیل فدراسیون در پاریس در سال ۱۹۲۶ اخلاق یکی از ستون‌های بنیادی این نهاد بود.»

او افزود: «فردا، تمام روزنامه‌نگاران در سراسر جهان قادر خواهند بود خودشان را با منشور جهانی اخلاق روزنامه‌نگاریِ فدراسیون‌ بین‌المللی روزنامه‌نگاران هویت‌یابی کرده و از خود در برابر کارفرمایان بی‌پروا دفاع کنند.»

حاضرین در کنگره همچنین موضوع برنامه این نهاد در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

فیلیپ لروث،‌ رییس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، ضمن تاریخی خواندن این کنگره در تونس می‌گوید: «سه‌سالانه کنگره فدراسیون به نمایندگان حاضر از سراسر جهان اجازه می‌دهد که همدیگر را ملاقات کنند، به بحث بپردازند و همچنین کمیته اجرایی و رهبری جدید آن را انتخاب کنند.»

جزییات برنامه این کنگره و مشروح این خبر از اینجا قابل دسترس است.






کارت

کارت