EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


درخواست فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران برای آزادی کیوان صمیمی و مرضیه امیری
پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸

کیوان صمیمی و مرضیه امیری دو روزنامه‌نگار ایرانی در روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت‌ماه در این کشور بازداشت شده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار آزادی فوری آن‌ها و توقف تهدید روزنامه‌نگاران شده است.

آنتونی بلانگر،‌ دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران درباره بازداشت این دو روزنامه‌نگار گفت: «ما رفتارهای سرکوبگرانه مقامات نسبت به روزنامه‌نگاران،‌ کیوان صمیمی و مرضیه امیری، که سه هفته است به خاطر دفاع از حقوق اساسی بیان در بازداشت به سر می‌برند،‌ محکوم می‌کنیم.»

او تاکید کرد: «این دو نفر و ۴ روزنامه‌نگار دیگر زندانی باید فورا آزاد شوند.»

کیوان صمیمی ‌در حالی که در راهپیمایی صلح‌آمیز روز کارگر در مقابل مجلس ایران شرکت کرده بود، همزمان با ۳۵ نفر دیگر، بازداشت شده است.

راهپیمایی‌کنندگان برای حق تاسیس سازمان‌های کارگری مستقل و چندین مساله دیگر به تظاهرات پرداختند.

کیوان صمیمی سردبیر نشریه ایران فردا است که پیش از این ۶ سال را پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۹ در زندان گذرانده بود.

در روز ۲۲ اردیبهشت نیروهای امنیتی او را به دفتر مجله ایران فردا بردند و علاوه بر تفتیش اسناد، تجهیزات الکترونیکی او را توقیف کردند.

مرضیه امیری خبرنگار روزنامه‌شرق در روز بعد از آن و در حالی که به تهیه گزارش درباره بازداشت‌شدگان تجمع روز کارگر می‌پرداخت، بازداشت شد. او در زندان اوین نگهداری می‌شود و از ملاقات با وکیل منع شده است.

بنا به اعلام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران،‌ هم‌اکنون شش روزنامه‌نگار در زندان به سر می برند: ‌آفرین چیت‌ساز،‌ هنگامه شهیدی،‌ کیومرث مرزبان،‌ پویا خوشحال،‌ کیوان صمیمی و مرضیه امیری.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت