EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


استقبال فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از آزادی دو روزنامه‌نگار رویترز در میانمار
چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

دو روزنامه‌نگار رویترز در میانمار پس از ۵۰۰ روز زندان آزاد شدند.

وا لونه و کیا سو او،‌ روزنامه‌نگاران رویترز روز سه‌شنبه ۷ می در قالب طرح بخشش شش هزار و ۵۲۰ زندانی در این کشور از زندان اینسین در یانگون آزاد شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و عضو آن، انجمن روزنامه‌نگاران میانمار (MJA)، از این آزادی استقبال کرده و از دولت میانمار می‌خواهد به سرکوب آزادی مطبوعات پایان دهد.

این دو روزنامه‌نگار به دلیل بررسی موضوع کشتار مسلمانان روهینگیا در تنش‌های استان راخین، در سپتامبر سال ۲۰۱۷ بازداشت شده بودند.

در آن حادثه ‌ارتش میانمار ۷۴۰ هزار نفر از اقلیت‌های بدون تابعیت را مجبور کرده بود به سمت مرز بنگلادش فرار کنند.

درخواست استیفای این دو روزنامه‌نگار زندانی روز ۲۳ آوریل امسال رد شده بود.

این دو روزنامه‌نگار هنگام آزادی و خروج از زندان خنده بر لب داشتند و از مردم سراسر جهان به خاطر حمایت از آزادی آن‌ها تشکر کردند.

یکی از آن‌ها اعلام کرد «نمی‌توانم برای برگشتن به تحریریه صبر کنم. من یک روزنامه‌نگارم و می‌خواهم ادامه بدهم.»

این دو روزنامه‌نگار رویترز جایزه پولیتزر را که با اهمیت‌ترین جایزه دنیای روزنامه‌نگاری است، در آوریل سال جاری دریافت کرده بودند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این باره اعلام می‌کند: «ما از آزادی وا لونه و کیا سو او استقبال می‌کنیم و دیدگاه خود درباره این‌که آن‌ها هرگز نمی‌باید زندانی یا بازداشت می‌شدند را مورد تاکید قرار می‌دهیم.»

در ادامه، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران می‌افزاید: «روزنامه‌نگاری جرم نیست و این دو روزنامه‌نگار هم هرگز نباید مورد هدف قرار می‌گرفتند.»

این فدراسیون از دولت میانمار خواست تا سریعاً تمامی اتهامات علیه روزنامه‌نگاران آن کشور را لغو کند.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت