EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دادگاه میانمار درخواست استیناف دو روزنامه‌نگار رویترز را رد کرد
جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

دادگاه عالی میانمار درخواست استیناف وا لونه و کیاو او، دو روزنامه‌نگار رویترز، را رد کرد. این دو روزنامه‌نگار به هفت سال حبس محکوم شده بودند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) قاطعانه این تصمیم را محکوم کرده و درخواست آزادی فوری این دو روزنامه‌نگار را دارد.

وا لونه و کیاو اوو، از زمان بازداشت خود در دسامبر سال ۲۰۱۸ در زندان به سر می‌برند. پلیس میانمار آن‌ها را به افشای اسناد متهم کرده بود.

این اتهام پس از بررسی‌های گستردۀ این دو روزنامه‌نگار در زمینۀ جنایات جنگی علیه مسلمانان روهینگیا در شمال میانمار اتفاق افتاد. این کشتار به خصوص در سپتامبر سال ۲۰۱۷ و در موضوع قتل ۱۰ مرد و پسر روهینگیایی مطرح شد که رهبران نظامی به مسوولیت داشتن در آن متهم شده بودند.

این دو روزنامه‌نگار به خاطر بررسی این جنایات جنگی با جایزه پولیتزر مورد تقدیر قرار گرفتند.

وزارت اطلاعات میانمار پس از بازداشت آن‌ها، بیانیه‌ای منتشر و در آن این دو روزنامه‌نگار را به دسترسی به اسناد به نیت ارسال آن‌ها به رسانه‌های خارجی متهم کرده بود. در روز سوم سپتامبر ۲۰۱۸ این دوروزنامه‌نگار محکوم به هفت سال حبس شدند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران می‌گوید: «این تصمیم هم برای رسانه‌ها و هم برای دموکراسی بد است. این تصمیم وضعیت سرکوب و تهدید علیه صداهای منتقد در میانمار را برجسته می‌کند.»

وی همچنین افزود: «مسوولیت همه، از جمله مقامات بلندپایه ارتش، است که به امنیت روزنامه‌نگاران احترام بگذارند و آن را تضمین کنند.»

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت