EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روزنامه‌نگار ایرلندی به ضرب گلوله در تظاهرات کشته شد
جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸

پنجشنبه ۱۸ آوریل،‌ لیرا مک‌کی، ‌روزنامه‌نگار اهل ایرلند شمالی در حالی که به پوشش تظاهرات منطقه کِرگان در دِری می پرداخت، ‌به ضرب گلوله کشته شد.
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و فدراسیون اروپایی روزنامه‌نگاران (EFJ) به همراه عضو خود، اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران در بریتانیا و ایرلند، این کشتار را محکوم کرده و خواستار بررسی کامل مرگ این روزنامه‌نگار هستند.
لیرا مک‌کی، ‌روزنامه‌نگار ۲۹ ساله، سابقه همکاری با نشریه تلگراف بلفاست و همچنین عضویت در اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران را داشت. او همچنین به عنوان رمان‌نویس و روزنامه‌نگار آزاد فعالیت می‌کرد.
این روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۶ توسط مجله فوربس به عنوان یکی از «۳۰ چهره برجسته زیر ۳۰ سال» در حوزه رسانه انتخاب شده بود.
تظاهرات ایرلند شمالی در آستانه تعطیلات ایستر صورت گرفت که همچنین سالگرد جنبش‌های سال ۱۹۱۶ علیه حاکمیت بریتانیا است.
فیلیپ بروث، ‌رییس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این‌باره گفت: «ما ناراحتی عمیق خود را برای خانواده و بستگان لیرا مک‌کی ابراز می‌کنیم.»
وی همچنین اضافه کرد: «مرگ لیرا یک فقدان واقعی برای آزادی رسانه‌ها در اروپا و نسل جوان روزنامه‌نگاران است. ما از مسوولان می‌خواهیم که قول بررسی و رسیدگی کامل به این موضوع را بدهند.»
همچنین موگِن بلیچر، ‌رییس فدراسیون اروپایی روزنامه‌نگاران، در این‌باره اعلام کرد: «او یک روزنامه‌نگار متعهد بود که به صورت گسترده و با تمرکز بر قربانیان خشونت به مسایل و تنش‌های ایرلند شمالی می‌پرداخت.»
لیرا مک‌کی نخستین روزنامه‌نگاری است که پس از مارتین اوهیگان در سال ۲۰۰۱ در بریتانیا کشته می‌شود.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت