EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


ابراز نگرانی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نسبت به اخراج دو روزنامه‌نگار از رادیوفردا
سه شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۸

دو نفر از روزنامه‌نگاران رایوفردا، به دلیل اختلاف‌نظر بر سر موضوعات تحریریه و اظهار نگرانی بر سر شیوۀ مدیریتِ پوشش اخبار، از این رسانه اخراج شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) نگرانی عمیق خود را از نبود حمایت و عدم رعایت حقوقِ صنفی روزنامه‌نگاران ایرانی اخراج شده از رادیو فردا اعلام می‌‌کند.

آرش حسن نیا و آرش صالحی دو کارمند رادیو فردا و از اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از رادیو فردا، شعبۀ ایرانی رادیو اروپای آزاد‌ تحت مدیریت دولت آمریکا‌، اخراج شده‌‌اند.

دفتر مرکزی رادیو اروپای آزاد در پراگ، پایتخت جمهوری چک، قرار دارد و و جزیی از آژانس آمریکا برای رسانه جهانی (USAGM) است.‌

یکی از این دو روزنامه‌نگار پیشتر و در یکی از نشست‌های فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران که سپتامبر ۲۰۱۸ در بروکسل برگزار شد، از نبود امنیت شغلی در مرکز کار خود ابراز نگرانی کرده بود.

او گفته بود که رادیو اروپای آزاد و آژانس آمریکا برای رسانه جهانی حق اعضای خود برای داشتن اتحادیه و صنف را از آن‌ها دریغ می‌کنند. این موضوع آن‌ها را از توانایی دفاع جمعی از حقوقشان محروم می‌کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با صراحت اعلام می‌دارد که: «ما به صورت متحدانه در کنار همکاران ایرانی‌مان می‌ایستیم. ما شدیداً رفتارهای مدیریت رادیو فردا را محکوم کرده و از آن‌ها می‌خواهیم هر دو روزنامه‌نگار را به کار خود باز گردانده و به حقوق بنیادی روزنامه‌نگاران برای داشتن اتحادیه احترام بگذارد.»

این فدراسیون همچنین وظیفه خود را دفاع از حقوق حرفه‌ای و صنفی روزنامه‌نگاران دانسته و می‌افزاید: «هرگاه کارفرمایان حقوق صنفی اولیه روزنامه‌نگاران را مورد هجمه قرار دهند، ما را در خط مقدم به چالش کشیدن آن خواهند یافت».

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت