EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


رونمایی از ابزار ایمنی جدید برای نهادهای خبری
پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۸

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، به همراه چند سازمان دیگر،‌ از ابزارِ خودآزمایی ایمنی برای نهاد‌های خبری رونمایی کرد. این ابزار یک منبع جدید برای کمک به رسانه‌ها در بررسی و بهبود رویه‌ها و پروتکل‌های امنیتی‌شان است.

این ابزار شامل مجموعه‌‌ای از سوالات پایه‌ای و دستورالعمل‌هایی است که یک محاورۀ سازنده دربارۀ بهترین رویه‌های ایمنی مهیا می‌کند. همچنین، این ابزار راه‌های موثری را برای بهبود این رویه‌ها توصیه می‌کند.

این ابزار به نهادهای خبری کمک می‌کند که ضعف‌ها و نقاط قوت خود را در حوزه ایمنیِ همۀ افرادی که برای آنها کار می‌‌کنند و در معرض خطر هستند، از جمله خبرنگاران آزاد، بهتر بشناسند.

مسائلی نظیر مشکلات پیرامون جنسیت، ‌مشکلات روحی،‌ نیازهای امنیت دیجیتال و همکاری با روزنامه‌نگارانِ آزاد و محلی در این ابزار ایمنی مورد توجه ویژه‌ است، که معمولا در پروتکل‌ها و سیاست‌های سازمان‌های خبری مورد غفلت واقع می‌شوند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران معتقد است که توافق بین اتحادیه‌ها و سازمان‌های خبری پیرامون یک محیط کار مستحکم می‌تواند مسایلی را که توسط این ابزار ایمنی مطرح می‌شود رفع و رجوع کند. همچنین،‌ روزنامه‌نگاران باید همپای مدیران رسانه،‌ انتشارات،‌ مدیران اجرایی و دبیران مشمولِ مسیر پیش‌ بردن فرهنگ ایمنی شوند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، ضمن ابراز خوشحالی از بهره‌برداری از این ابزار ایمنی می‌گوید:‌ «امنیت، تاکنون یک مساله اساسی برای فدراسیون بوده است،‌ چرا که آزادی بیان تا زمانی که جانِ روزنامه‌نگاران در معرض خطر باشد نمی‌تواند محقق شود».

نسخۀ انگلیسی این ابزار ایمنی در وبسایت فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این لینک، در دسترس است. تا روزِ جهانی «آزادی بیان»، سوم ماه می،‌ این ابزار ایمنی در زبان‌های اسپانیایی، ‌فرانسوی، ‌روسی،‌ عربی و پرتغالی نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت