EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دولت پاکستان فعالیت روزنامه‌نگاران در شبکه‌های مجازی را کنترل می‌کند
سه شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۸

شاخه جرایم مجازیِ آژانس تحقیقات فدرال پاکستان (FIA)،‌ نام تعدادی از روزنامه‌نگاران را در «لیست نظارت» خود قرار داده است. دلیل این موضوع، انتقادات آن‌ها در طول سفر شاهزاده محمد بن‌سلمان در سفرش به پاکستان در فوریه سال جاری است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و اتحادیۀ فدرال روزنامه‌نگاران پاکستان (PFUJ) این تلاش‌ها برای تهدید و ساکت‌کردن رسانه‌ها را محکوم کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها،‌ حداقل ۵ روزنامه‌نگار و یک وبلاگ‌نویس، به عنوان «کمپین‌های شبکه‌های مجازی» در «لیست نظارت» قرار گرفته‌اند.

در نامه‌ای که توسط عبدالرئوف،‌ رییس شاخۀ جرایم مجازیِ آژانس تحقیقات فدرال پاکستان، امضا شده،‌ مسایلی علیه این روزنامه‌نگاران ثبت ‌شده است. این نامه از سایر روسای این آژانس امنیتی می‌خواهد که سوالات و ابهامات خود دربارۀ این روزنامه‌نگاران را به صورت روزانه ثبت کنند.

این نامه بیان می‌کند که فعالانی که تصاویری از روزنامه‌نگار به قتل رسانده شده،‌ جمال خاشقچی، در روی حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کردند و یا تصویر نمایۀ خود را به آن تغییر دادند،‌ پیامی بسیار غیرمحترمانه را در طول سفر شاهزاده بن‌سلمان منتقل کرده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اعلام می‌کند: «این حقیقت، که دولت پاکستان استفاده از تصویر روزنامه‌نگار به قتل رسانده شده در روی شبکه‌های مجازی را دلیلی برای نظارت بر روزنامه‌نگاران تلقی می‌کند، سوالات جدی را درباره آزادی بیان در این کشور ایجاد می‌کند، و یک تلاش بی‌معنی برای ساکت کردن صداهای منتقد و تهدید رسانه‌ها است».

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت