EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


درخواست رسانه‌های بین‌المللی از سازمان ملل برای تنظیم کنوانسیون امنیت روزنامه‌نگاران
چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷

امروز، نمایندگانِ دولت‌هایی از تمام قاره‌ها همراه با فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)‌ از سازمان ملل خواستند تا برای رفع مشکل حفاظت و امنیت روزنامه‌نگاران در موضوع مجازات اقدام به تنظیم یک کنوانسیون بین‌المللی کند. این درخواست در تلاشی مشترک با ‌اتحادیه‌های روزنامه‌نگاران، ‌گروه‌های تحریریه،‌ رسانه‌های ملی و نهادهای رسانه‌ای انجام گرفته‌است.

در همایشی که با همین موضوع برگزار شد،‌ نمایندگان اتحادیه‌های رسانه‌ای اروپا،‌ نهاد بین‌المللی رسانه،‌ UNI-MEI و شبکه الجزیره حضور داشتند و خواستار ایجاد یک ابزار بین‌المللی برای بهبود وضعیت حفاظت از روزنامه‌نگاران شدند.

در این رویداد کارمن دراقیچی، استاد دانشگاه لندن و نویسندۀ کنوانسیون، جزئیاتِ متن آن را به حاضرین ارائه کرد و به ابهامات حقوقی آنها پیرامون این متن پاسخ داد.

در سال گذشته، به صورت میانگین، در هر هفته دو روزنامه‌نگار کشته شدند؛ ‌با این حال هنوز معافیت از مجازات برای جرائم علیه روزنامه‌نگاران در ۹۰ درصد موارد ادامه دارد. اکنون، ائتلافی از فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، گروه‌های رسانه‌ای و حامیان آزادیِ رسانه خواستار اقدام از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل هستند.

این کنوانسیون که حفاظت و استقلال روزنامه‌نگاران و سایر کارکنان رسانه‌ها نام دارد، از راه‌های قانونی مختلف به دنبال تمهیدات بیشتر برای تضمین امنیت رسانه‌ها است. متن این کنوانسیون نه‌تنها تعهدات غیرقابل تغییر مثل حفاظت از روزنامه‌نگاران در برابر هجمه جانی، بازداشت اختیاری و ناپدیدشدن اجباری را ایجاد می‌کند،‌ بلکه مواردی دیگر در حوزه قوانین نرم را هم در بر دارد.

آنتونی بلانگر،‌ دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران می‌گوید: «رویداد امروز، یک قدم مهم در ایجاد حمایت برای تنظیم این کنوانسیون بود و مهم‌تر از آن قدمی بود در راه اقدام برای حفاظت از روزنامه‌نگاران، و این‌که رفع مشکل مجازات‌ها در دستور کار شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار گیرد».

فیلیپ لروث،‌ رییس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، می‌گوید: «فدراسیون به دنبال آن است که مبارزه علیه معافیتِ مجازات علیه روزنامه‌نگاران تشدید شود. قوانین عادی که کشتار را منع می‌کند و یا قوانین حمایت بین‌المللی از غیرنظامیان در مناطق جنگی در امر حفاظت از روزنامه‌نگاران موفق نبوده‌اند، چرا که روزنامه نگاران را به‌عنوان اهداف خاص تعریف نمی‌کنند».

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت