EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


راه اندازی پلتفرم آنلاین جدید برای تغییر محتوای مردانۀ رسانه‌ها
یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

پروژۀ موسوم به بهبود جنسیتی و برابری در صنعت رسانه (AGEMI)،‌  تحت حمایت اتحادیه اروپا، یک پلتفرم جدید آنلاین با محوریت جنسیت و رسانه را در باشگاه خبرنگاران در بروکسل راه‌اندازی کرد.

این پلتفرم،‌ روز ۲۶ فوریه،‌ با هدف ساختن پل ارتباطی بین روزنامه نگاران، ‌دانشجویان و اساتید رسانه برای بهبود وضعیت برابری جنسیتی در اتاق‌های خبر و محتوای رسانه‌ها برقرار شده‌ است.

این پلتفرم آنلاین، ‌یک بانک اطلاعاتیِ حاوی از بیش از صد روش و راه حل برای برابری جنسیتی در رسانه ها مهیا می‌کند. همچنین تهیۀ مواد آموزشی برای پشتیبانیِ مربیان و اساتید روزنامه نگاری و محتوای درسی آنها از اهداف این پلتفرم است. به‌علاوه،‌ این پروژه یک دورۀ آموزشیِ تابستانی و ۳۰ دوره آموزشی در سراسر اروپا را در بر می‌گیرد.

روند تاسیس این پروژه در سمیناری صورت‌گرفت که در آن سخنرانانی از تشکلهای غیردولتی زنان، ‌نهادهای اروپایی، ‌و کارکنان حرفه‌ای رسانه‌ها حضور داشته و در مورد فراگیری حوزۀ رسانه برای مردان و زنان صحبت کردند. کارِن رُس، رهبر این پروژه، از دانشگاه نیوکاسل، و کلاودیا پادوانی‌‌از دانشگاه پادوا، ‌تاکید کردند که باید مواد متنوعی دربارۀ برابری جنسیتی به زبان‌هایی علاوه بر انگلیسی در دسترس قرار بگیرد. ‌کارِن رُس، همچنین ‌درخواست همکاری‌های بیشتر و تهیۀ منابع از سوی حامیان برابری جنسیتی قبل از ماه جولای را مطرح کرد و گفت:‌ «ما می‌خواهیم AGEMI را پایدار کنیم». قرار است تا ماه جولای،‌ این پروژه منابع مالی بیشتری را برای ادامۀ کار حیاتی خود تضمین کند.

در این سمینار، ویکتوریا لِروی از کمیسیون اروپایی (DG Connect)‌ با اشاره به یک تحقیق جدید اعلام کرد که یافته‌ها نشان می‌دهد در سازمان‌های تنظیم کننده‌های اروپایی، زنان نسبت به مردان کمتر در واحدهای سمعی و بصری رسانه‌ها ظاهر می‌شوند. بنابراین تحقیق،‌ زنان بیشتر موضوع کلیشه‌های جنسیتی هستند و در موقعیت‌های غیرتصویری، ‌در رده‌های فنی و مدیریتی کمتر حضور دارند.

همچنین،‌صَفیا کِساز، ‌روزنامه نگار از شبکه عمومی بلژیک (RTBF)،‌ و رئیس بخش تنوع و برابری، بر افزایش حضور زنان به‌خصوص در بخش‌های تخصصی رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: ‌«روزنامه‌نگاری همچنان حوزه‌ای غالباً مردانه است».

در پایان، ‌مارتین سیمونیس،‌ از انجمن روزنامه نگاران فرانسوی-بلژیکی AJP  و همکار فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران، ‌IFJ و EFJ، ‌گفت:‌ این موضوع قابل قبول نیست که تنها کمتر از ۲۰ درصد از گزارشگران در رسانه های بلژیکی،‌ زن هستند و از هر ۱۰ نفر مصاحبه شونده، ‌۹ نفر از آنها مرد بوده‌اند. وی اشاره کرد که زنان به صورت خاص در بخش‌های ورزشی،‌ سیاستی و اقتصادی کمرنگ هستند.

در حال حاضر، ‌کنسرسیوم در حال نهایی‌سازی نرم افزاری موبایلی است که امکان تحلیل وضعیت تعادل جنسیتی در خبرهای مشخص را برای خوانندگان مهیا می‌کند.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت