EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


اعتصاب فعالان رسانه‌ای هلند در حمایت از حقوق عکاسان خبری
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷

اتحادیه روزنامه‌نگا‌ران هلند(NVJ) که عضو فدراسیون اروپایی و بین‌المللی روزنامه‌نگاران است، همراه با بخش عکاسان‌ این اتحادیه(NVF) در اعتراض به پایین بودن دستمزد عکاسان رسانه‌ای، دست به اعتصاب خواهند زد.

فدراسیون اروپایی و بین المللی روزنامه‌نگاران(EFJ و IFJ) ضمن اعلام حمایت کامل از این درخواست، از اتحاد خبرنگاران مستقل برای احقاق حقوق خود استقبال می‌‌‌نماید.

اتحادیه روزنامه‌نگاران و عکاسان رسانه‌های هلند، با نگارش نامه‌ای خطاب به ۶ رسانه هلندی خواستار مذاکره و چاره‌جویی در این ارتباط شده و اعلام کرده در صورت نرسیدن به توافقی، از تاریخ ٢۵ ژانویه دست به اعتصاب سراسری خواهند‌‌‌‌‌‌ زد.

در حال حاضر بیش از ٣٠۰ فعال عرصه رسانه‌ای همراهی خود را با این اعتصاب اعلام نموده‌ و هدف خود را رسیدن به اتحاد حداکثری جهت احقاق حقوق خود و همکارانشان می‌دانند.

براساس اعلام مرکز ملی آمار هلند دستمزد٨۰ یورو جهت هر قطعه عکس در سال ٢٠١۴ به رقم ۴٢ یورو کاهش پیدا کرده است و حتی در مواردی این رقم به ١۵ تا ٢٠ یورو برای هر قطعه عکس رسیده است.

در همین این راستا اتحادیه روزنامه‌نگاران هلند خواستار افزایش ١۴ درصدی حقوق مؤلفین نسبت به سال ٢٠١٠ شده است تا ضمن به روز رسانی تعرفه‌ها تضمین کننده منزلت و احترام به حقوق مؤلفین آثار باشد.

آنتونی بلانژه دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با حمایت از فعالان رسانه‌ای هلندی گفت: «عکاسی خبری نیازمند داشتن دانش فنی، تیزهوشی، خلاقیت، فداکاری، صرف زمان و سرمایه‌گذاری و منابع وسیع بوده و مستحق دریافت دستمزد کافی هستند».

آقای بلانژه تاکید کرد: «پرداخت ١۵ یا ٢٠ یورو در ازای هر عکس به فعالین این حرفه، نه تنها توهین به یک حرفه بلکه بی‌ارزش کردن روزنامه‌نگاری باکیفیت و حرفه‌ایی است.»

دبیرکل IFJ اذعان داشت: «اقدام  هماهنگ فعالان رسانه‌ای هلند، راهی است برای اتحاد و همبستگی بین کارکنان رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران آزاد است و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران قاطعانه از عکاسان هلندی و مبارزات اتحادیه برای بهبود شرایط حرفه‌ایی و ایجاد رابطه همراه با احترام و اعتماد حمایت می‌کند.

آقای بلانژه از همه عکاسان خبری اروپا خواست تا به صورت آنلاین همراهی خود را با همکاران هلندی خود اعلام کنند، زیرا مبارزات آنان آینده همه را می‌سازد.

خانم رزا گارسیا لوپز دبیرکل اتحادیه روزنامه‌نگاران و عکاسان هلند گفت: «تاکنون بیش از ٣٠٠ عکاس مستقل رسانه‌ها برای اولین بار در تاریخ هلند همراهی خود را برای توقف کار از ٢۵ ژانویه اعلام نموده‌اند».

خانم گارسیا گفت که آنان خواسته‌های با ارزش و بزرگی دارند و تاکید کرد: «فعالان حرفه‌ایی رسانه‌های هلند جهت استمرار فعالیت خود، لایق دستمزد مناسب هستند و برای رسیدن به این هدف به مشارکت همه همکاران هلندی خود نیازمند دارند، زیرا در غیر اینصورت کارفرمایان متوجه عدم همبستگی ما خواهند شد و نتیجه آن از دست رفتن جایگاه عکاسی خبری در رسانه‌ها خواهد بود».

دبیرکل اتحادیه روزنامه‌نگاران هلند، عکاسی خبری را یک شغل تفریحی ندانسته و آن را یک تخصص نامید.

هم زمان سازمان‌های وابسته به فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران هم حمایت خود را از این حرکت ابراز نموده اند که از جمله آن ناتاشا هورست، رییس اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا است که گفت: «اقدام هماهنگ فعالان مطبوعات هلند قابل احترام است و ما آن را تایید می‌کنیم، در بریتانیا هم ما با عدم تطابق دستمزدها با تورم مواجه هستیم، همچنین کاهش پرداخت حقوق مؤلفین و استفاده از عکاسان آماتور از معضلات امروزه ما هم می باشد».

برای خواندن متن کامل این خبر به اینجا مراجعه کنید.

 






کارت

کارت