EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


درخواست فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران برای آزادی روزنامه‌نگار یمنی
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(‌IFJ) همراه با عضو وابسته‌اش سندیکای روزنامه‌نگاران یمن(YJS) خواستار آزادی فوری صبری سلمان بن مخاشن سردبیر روزنامه و سایت المحرر یمن که از تاریخ ۱۲ آذرماه ۱۳۹۷ در استان حضرموت این کشور  تحت بازداشت است را اعلام می‌کند.

دستگاه اطلاعاتی نیروهای نظامی، بن مخاشن را در شهر موکلا و بدون ارایه توضیحی بازداشت نموده است.

براساس اطلاعات سندیکای روزنامه‌نگاران یمن و خانواده مخاشین که از ابتدا پیگر این پرونده بوده‌اند، این روزنامه‌نگار به لحاظ جسمی در شرایط نامناسبی  قرار دارد و  خانواده وی اعلام کردند که زندانبانان اجازه دریافت خدمات پزشکی برای بیماری دیابت را به مخاشین نداده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران مانند گذشته، مجددا خواستار متوقف نمودن خشونت علیه روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نگاران توسط احزاب و گروه‌های مختلف یمنی و تضمین امنیت شغلی و آزادی بیان را برای روزنامه نگاران شاغل در این کشور است.

بازداشت خودسرانه مخاشین تنها مورد در گزارش سالیانه وضعیت آزادی مطبوعات در یمن نیست و سندیکای روزنامه نگاران یمن مجموعا ۲۶۶ مورد خشونت را در سال ۲۰۱۸ ثبت کرده که شامل حمله به عکاسان، روزنامه‌ها، وب‌سایت‌ها، دفاتر رسانه‌ای و مصادره تجهیزات روزنامه‌نگاران بوده است.

این گزارش نشان می‌دهد اکثریت خشونت‌ها توسط گروه حوثی انجام شده است( ۱۳۶ مورد خشونت برابر با ۶۰ درصد). درحالی که نیروهای وابسته دولت قانونی مرتکب ۶۸ مورد خشونت که برابر با ۳۰ درصد بوده شده‌اند. ائتلاف نیروهای نظامی عربی به رهبری عربستان سعودی نیز با ۱۱ مورد خشونت ۵ درصد و مجرمان ناشناس مرتکب ۹ مورد شده‌اند . جنبش جنوب هم با ۲ فقره خشونت کمترین میزان را دارا می‌باشد.

همچنین سندیکای روزنامه نگاران یمن ۸۹ مورد آدم ربایی و دستگیری، ۳۸ مورد مسدود سازی وب‌سایت و شبکه اجتماعی، ۱۷ مورد حمله فیزیکی، ۱۷ مورد پرونده قضایی و ۱۵ مورد اختلال در تجهیرات رسانه‌ایی را در میان دیگر موارد برشمرده است.

علاوه براین ۱۷ روزنامه‌نگار هنوز در اسارت شبه نظامیان حوثی هستند که از جمله آنان وحید الصوفی است که در ۱۷ فروردین ماه  ۱۳۹۴ ناپدید شده بود و محمد المقر که از ۲۰ مهرماه ۱۳۹۴ اسیر القائده شده بود را می‌توان نام برد.

گذشته از این موارد بر اساس آمار فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، کشور یمن با ۱۱ روزنامه‌نگار کشته شده رتبه سوم لیست مرگ روزنامه‌نگاران را درسال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده است.

به دلیل جنگ میان حوثی‌ها و ائتلاف نیروهای نظامی کشورهای عربی که نتیجه اش افزایش نقض بیشتر حقوق روزنامه‌نگاران یمنی بوده، یمن یکی از ۵ کشوری که توسط فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در کمپین «پایان معافیت از مجازات» انتخاب شده است.

آنتونی بلانگر دبیرکل فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران در این باره گفت: «ما بازداشت همکارمانُ صبری را به واسطه فعالیت حرفه‌ای اش محکوم می‌کنیم و درخواست آزادی فوری وی را از کسانی که بازداشتش کرده‌اند داریم. ما همچنین از حاکمان یمن، دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده ویژه دبیرکل می‌خواهیم تا این خشونت ظالمانه علیه روزنامه‌نگاران را جدی بگیرند.»

دبیرکل آی اف جی در ادامه افزود: «ما خواسته خودمان را از همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن تکرار می‌کنیم، ما خواستار اجرای قطعنامه‌های شوای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از روزنامه‌نگاران و پایان دادن به گروگان گیری و خشونت علیه آنان هستیم.»






کارت

کارت