EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


آغاز عضوگیری انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران
جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶

روند اجرایی کارهای انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران  و عملکرد این انجمن مورد سوال بسیاری از همکاران مطبوعاتی است برای پاسخ به این موارد  گفت و گوی با عباس عبدی رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران انجام داده ایم که در پی می آیید.

 

– فرایند عضو گیری انجمن از چه زمانی آغاز می‌شود؟

عضو گیری انجمن از شنبه به صورت آنلاین انجام می‌شود و همکاران می‌توانند با ارسال مدارک درخواست عضویت کنند.

– روزنامه نگاران برای عضویت چه مراحلی را باید طی کنند؟

همکارانی که درخواست عضویت دارند می‌توانند از روز شنبه فرم پر شده درخواست عضویت را  که  در کانال انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران به آدرس  https://t.me/tehran_association_journalists قرار دارد به همراه مدارک مربوط  به آدرس تلگرامی  @tpaoj   با شماره ۰۹۰۲۴۴۰۱۳۹۲ ارسال کنند. کمیته عضویت انجمن به درخواست آنان رسیدگی می‌کند و اگر مدارک مصدق روزنامه‌نگار بودن فرد متقاضی مبتنی بر شرایط اعلام شده از سوی انجمن باشد آن فرد به عضویت انجمن درخواهد آمد. و با فرد پذیرفته تماس گرفته می‌شود تا با اصل مدارک به انجمن مراجعه و با واریز حق عضویت کارت عضویت خود را دریافت کند.

– شرایط  عضویت در انجمن چیست؟

موارد در کانال انجمن منتشر می‌شود اما به طور خلاصه بجز فرم درخواست عضویت شامل کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی است و مدرکی که نشانگر روزنامه نگار بودن فرد باشد مانند گواهی اشتغال به کار، کارت خبرنگاری و نمونه آثار منتشر شده در مطبوعات  است.

– افرادی که در مجمع عمومی  شرکت داشتند نیز باید این مراحل را طی کنند؟  

افراد حاضر در مجمع عمومی عضو انجمن تلقی می‌شوند تنها باید حق عضویت پرداخت کنند و کارت خود را دریافت کنند، با توجه به این که اخیرا موفق به تامین مکان مناسب برای دفتر انجمن شده‌ایم بلافاصله پس از استقرار اعلام می‌‌کنیم دوستان برای پرداخت حق عضویت و گرفتن کارت مراجعه کنند.

افرادی که قبلا درخواست عضویت خود را به هیات موسس داده‌اند اما در مجمع شرکت نکرده‌اند لازم است مجدد درخواست دهند؟

خیر همکارانی که قبلا مدارک خودر ا به هیات موسس ارایه داده‌اند مدارکشان در کمیته عضو گیری انجمن بررسی می‌شود و به تدریج با آنها تماس گرفته می‌شود تا تکلیف عضویتشان مشخص شود در صورت تایید توسط کمیته عضو گیری این افراد نیز با پرداخت حق عضویت عضویتشان قطعی می‌شود.

– کدام کمیته‌های انجمن که تاکنون فعالیت خود را آغاز کرده اند؟

کمیته عضو گیری به دبیری خانم مژگان جمشیدی کمیته روابط عمومی به دبیری آقای پژمان موسوی کمیته آموزش به دبیری آقای علی کدخدا زاده کمیته تدارکات و پشتیبانی به دبیری آقای محمدرضا مقیسه و کمیته روابط کار به دبیری آقای مسعود هوشمند رضوی

– فعالیت مشخص کمیته‌های تشکیل شده چیست؟

فعالیت اصلی انجمن در کمیته‌ها شکل می‌گیرد هیات مدیره بیشتر کار نظارتی و هماهنگی و تدوین آیین نامه را به عهده دارد و در مسایل کلی وارد خواهد شد بنابر‌این هر چه هست مربوط به کمیته ‌ها خواهد بود.

– بقیه کمیته‌ها چه زمانی تشکیل خواهند شد؟

بجز کمیته‌های ذکر شده بقیه کمیته‌ها در آستانه شکل گیری هستند و امیدواریم در اسرع وقت همه موارد فعال شوند.

– اعضا برای عضویت در کمیته‌ها چکار باید بکنند؟

کمیته‌های انجمن مهمترین بخش هستند که با مشارکت همکاران عزیز شکل خواهد گرفت برای عضویت درهر  کمیته ضوابطی وجود دارد که در هیات مدیره تصویب شده است و این ضوابط بیشتر بر اساس سابقه کار و علایق فرد است و محدودیت چندانی وجود ندارد تمام این ضوابط بصورت شفاف در اختیار همه اعضا قرار می‌گیرد و برای فعالیت در کمیته‌ها نیز به روی همه گشوده است و استقبال هم می‌کنیم.

– یکی از مسایلی که اخیرا اتفاق افتاد مسله طرح ترافیک خبرنگاران بود انجمن در این زمینه چه کاری انجام داد؟

درباره حق تردد آزاد به داخل محدوده بیش از هر چیزی گفتگو شد و از آنجا که مطالبه مهمی از بدنه روزنامه نگاران بود در نهایت اطلاعیه‌ای که معرف دیدگاه انجمن در این باره است منتشر شد. همچنین با اعضای شورای شهر و شهرداری نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته است و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیز درخواست حضور نمایندگان انجمن را برای رسیدگی در کارگروه مربوط را داده اند و انجمن نیز برای توضیح دیدگاه‌های خود و دفاع از آنها و نیز کمک به شهرداری برای اجرای هر چه بهتر این طرح اعلام آمادگی کرده است.

– چندی پیش مسایلی برای گروهی از خبرنگاران روزنامه جام جم اتفاق افتاد در این مورد انجمن چه کاری صورت داد؟

درباره همکاران در روزنامه جام جم ۳ بار در هیات مدیره انجمن صحبت شد و حتی یکی از اعضای هیات مدیره مراتب گلایه این دوستان را منتقل کردند ولی باید توضیح دهیم که انجمن در این موارد ابتدا به ساکن ورود نمی‌کند و ما به دوستانی که با این همکاران رابطه داشتند پیام دادیم که شرح ماجرا و درخواست خود را به انجمن منعکس کنند تا بتوانیم در این زمینه اقدام کنیم. اما این درخواست صورت نگرفت. دو نکته مهم هم باید توجه شود اول این که پیگیری موارد اینچنینی فقط شامل حال اعضا و با اعلام درخواست خودشان انجام خواهد شد و این قاعده پس از اعلام ثبت نام رعایت خواهد شد. البته منظور موارد حرفه‌ای شخصی است. دوم این که پیگیری این موارد بطور کامل غیرعلنی و به دور از فضاسازی‌های تبلیغی خواهد بود مگر این که اتفاق خاصی بیفتد. ما شرایط روزنامه‌ها را نیز درک می‌کنیم ولی وظیفه داریم از حقوق همکاران عضو دفاع کنیم

– خانم خسروی یکی از همکاران روزنامه ایران با مشکلی مواجه شدند در این مورد انجمن چه فعالیتی انجام داد؟

درباره همکار دیگرمان خانم خسروی از همان روز اولی که مساله علنی شد پیگیر ماجرا بودیم و چندین گفتگوی طولانی و فشرده با مدیران محترم روزنامه و سردبیر عزیز آن و نیز همکار محترم ما یعنی خانم خسروی انجام شد و علی رغم مشکلاتی که ناخواسته پیش آمد در نهایت با درایت آنان به کار بازگشته‌اند. خواهش من از همه همکاران عزیز این است که در این گونه موارد سعی کنند ابتدا از طریق گفتگوهای شخصی و خصوصی مساله را طرح و پیگیری کنند و اجازه ندهند که کار به فضای عمومی کشیده شود زیرا همیشه این امکان هست که فضای عمومی مساله را به گونه دیگری تعبیر و نفسیر کند. البته طرح حقوق افراد در فضای عمومی حق همه است ولی اگر به گونه ای طرح شود که استیفای این حق را با مانع مواجه کند باید از آن پرهیز کرد. در نهایت وقت برای طرح عمومی همیشه وجود دارد.

– به طور کلی سیاست حمایتی انجمن از روزنامه نگارانی که به نوعی دچار مشکل می‌شوند چیست؟

سیاست ما در این باره حمایت حداکثری از اعضای انجمن و حمایت مناسب و در حد ممکن از سایر همکاران است. حمایت از اعضا شامل پیگیری‌های رسمی در صورت نیاز حمایت‌های حقوقی و در موارد ویژه سایر حمایت‌ها خواهد بود. البته هدف ما در هر مورد خاص حل مشکل پیش آمده با حفظ اصول حرفه‌ای و قوانین موضوعه بعلاوه گفتگوهای سازنده است. در هیج موردی ابتدا به ساکن در پی تبلیغاتی کردن مشکلات نیستیم ولی اگر به هر دلیلی خارج از اراده ما چنین شد متناسب آن نیز واکنش خواهیم داشت. بعلاوه در شرایط کلی اگر چه روزنامه نگاران در قطب مقابل مدیران مسوول و صاحبان امتیاز تعریف می‌شوند ولی ما معتقدیم هر دو گروه مکمل یکدیگر هم هستند بدون روزنامه و رسانه، روزنامه نگار به عنوان یک صنف محقق نخواهد شد پس حمایت از روزنامه‌ها هم وظیفه ما است.






کارت

کارت