EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


انتشار بیست و دومین گزارش آزادی رسانه‌های جنوب آسیا
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

به مناسبت روز آزادی مطبوعات، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) به نیابت از شبکه همبستگی رسانه‌های جنوب آسیا(SAMSN)، بیست‌ودومین گزارش سالانه آزادی مطبوعات جنوب آسیا را با عنوان «استقلال مصنوعی: مبارزه برای نجات رسانه و دموکراسی» منتشر کرده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این گزارش رابطه پیچیده بین دموکراسی، اقتصاد رسانه‌ای و آزادی‌های بنیادین مطبوعات و بیان را در هشت کشور جنوب آسیا از یکم مه ۲۰۲۳ تا سی‌ام آوریل ۲۰۲۴ بررسی کرده است. این گزارش با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو)، کمیسیون اروپا و صندوق ملی دموکراسی (NED) تولید شده و مسائلی از جمله دستگیری‌های هدفمند خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای را برجسته می‌کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران پس انتشار این گزارش تأکید کرد: «بدون رسانه، دموکراسی وجود ندارد. باید راهکارهای درستی در تمام سطوح جامعه برای محافظت‌ از رسانه و حمایت از خبرنگاری مستقل و بر پایه واقعیت ایجاد کنیم. سرمایه‌گذاری واقعی باید صورت بگیرد تا استقامت رسانه در منطقه تضمین شود.»

فدراسیون در این دوره، ۲۳۲ مورد نقض حقوق رسانه‌ای از جمله قتل مستقیم هشت خبرنگار و کارمند رسانه‌ در سراسر منطقه را ثبت کرده است. در این بازه زمانی، روزنامه‌نگاران با حملات و بازداشت‌های متعدد مواجه شدند: حداقل هشتاد و هفت روزنامه نگار بازداشت شدند و بیش از ۱۳۸ نفر، اغلب توسط نیروهای انتظامی مورد حمله، تهدید یا آزار قرار گرفته‌اند. تا زمان انتشار این گزارش، حداقل پانزده خبرنگار همچنان در زندان‌ها محبوس هستند.

این گزارش در دوم ماه مه در رویداد روز آزادی مطبوعات یونسکو در مقر شفافیت بین‌المللی بنگلادش در داکا به طور رسمی معرفی شد. این رویداد با حضور نمایندگان فدراسیون و اتحادیه‌های وابسته به آن برگزار شد.






کارت

کارت