EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


یورش پلیس بلژیک به ساختمان دو تلویزیون کُرد زبان
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پلیس فدرال بلژیک دفاتر دو کانال‌ تلویزیونی کرد زبان در دندرلئو منطقه فلاندرز را تفتیش کرد. این عملیات پلیسی به عنوان بخشی از یک حکم تحقیق اروپایی (EPO) درباره تامین مالی تروریسم انجام شده است.
این کانال‌های خبری از خسارت‌های جدی مالی و ضبط تجهیزات خود خبر داده‌اند. فدراسیون بین المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) به همراه اتحادیه بلژیکیخود، انجمن روزنامه‌نگاران بلژیکی(VVJ)، عملیات پلیس را محکوم کردند و از مقامات خواستند تا محرمانگی منابع روزنامه‌نگاری را تضمین کنند.
ریکاردو گوتیرز دبیرکل فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا در این باره اعلام کرد: «حق محرمانگی منابع خبری برای کانال‌های تلویزیونی کردی که در بلژیک مستقر هستند نیز باید اعمال شود.»
چارلوت میشیلز دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران بلژیکی نیز در این باره گفت: «نمی‌دانیم این تهاجم لازم بود یا نه، اما امیدواریم که در این حمله تمام تضمین‌های لازم در مورد آزادی رسانه‌ها رعایت شده باشد. مشاهدات ما حکایت از تخریب اموال این رسانه‌ها دارد.»
به گفته دادستانی عمومی فدرال بلژیک، این تفتیش به درخواست دادستان تروریستی ملی فرانسه(PNAT) صورت گرفته است و بخشی از یک تحقیق درباره تامین مالی حزب کارگران کرد ترکیه (PKK) بوده است. مقامات فرانسوی این شبکه‌های تلویزیونی را به این حزب متصل می‌دانند. این حزب، در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد، اما در بلژیک دیگر یک سازمان تروریستی محسوب نمی‌شود.
این اولین بار نیست که کانال‌های تلویزیونی کرد زبان در این شهر مورد حمله قرار گرفته‌اند. در گذشته، دو عملیات تفتیش مشابه در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۱۰ انجام شده است. درهیچ یک از تفتیش‌ها مدارکی دال بر همکاری با PKK به‌دست نیامده است.






کارت

کارت