EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


چهار روزنامه‌نگار اوکراینی در حملات پهپادی روسیه زخمی شدند
یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

حملات پهپادی روسی به مناطقی در خارکیف و زاپروژیای اوکراین، به زخمی شدن حداقل چهار روزنامه‌نگار منجر شد، به گونه‌ای که برخی از آنها با وضعیت نگران‌کننده به بیمارستان منتقل شدند. فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) به همراه اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین (NUJU) و اتحادیه تجاری مستقل رسانه‌های اوکراین (IMTUU)خواستار قطع این حملات از سوی مقامات روسیه شده‌اند که علاوه بر امنیت شهروندان، ایمنی روزنامه‌نگاران را هم به خطر می‌اندازد.

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران ضمن محکوم کردن این حملات اعلام کردند: «حملات مداوم به شهروندان و روزنامه‌نگاران، زندگی‌ها را به خطر انداخته است. ما همبستگی و حمایت کامل خود را از تمامی روزنامه‌نگارانی که زخمی شده‌اند، اعلام می‌کنیم. این حملات باید متوقف شوند.»

سرگئی تومیلنکو، رئیس اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین، نیز در واکنش به این حوادث تأکید کرد: « از زمان آغاز جنگ، ما حملات آگاهانه ارتش روسیه به روزنامه‌نگاران را ثبت کرده‌ایم. تاکتیک شلیک به مکان‌هایی که قبلاً هدف قرار گرفته‌اند وقتی که نیروهای امداد و روزنامه‌نگاران در حال کار هستند، در جنگ روسیه علیه روزنامه‌نگاران کاملا آگاهانه است.»

در تاریخ چهارم آوریل، دو روزنامه‌نگار به نام‌های یولیا بویکو و ویکتور پیچوگین در حملات پهپادهای روسیه در منطقه خارکیف زخمی شدند. به گفته اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین، بویکو در حال گزارش اثرات حمله پهپادی قبلی بود که مورد حمله پهپادی قرار گرفت. پیچوگین نیز وقتی در حال گزارش اثرات حمله در منطقه بود، توسط پهپادها زخمی شد.

کمتر از یک روز بعد، دو روزنامه‌نگار دیگر در دو حمله جداگانه زخمی شدند: اولگا زوناریوا، گزارشگر آژانس خبری دولتی Ukrinform و کیرا اووس، خبرنگار کانال تلویزیونی ملی 1+1، در حالی که در مورد آسیب‌های حملات قبلی گزارش می‌دادند، مورد حمله پهپادهای روسیه قرار گرفتند.






کارت

کارت