EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


تمدید بازداشت موقت خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در مسکو
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

دادگاهی در مسکو بازداشت ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال مستقر در مسکو را تا پایان ژوئن ۲۰۲۴ تمدید کرد؛ ایوان بدون برگزاری دادگاه، در بازداشت موقت است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) از مقامات روسیه خواست تا این روزنامه‌نگار و شهروند آمریکایی را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند و همه اتهامات مطرح شده علیه او را کنار بگذارند.

آنتونی بلانگر دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، تصمیم دادگاه مسکو را «نشان‌دهنده تلاش واضح دیگری برای خفه کردن صداهای مستقل در روسیه» دانست و تأکید کرد: «ولادیمیر پوتین با این روش‌ها، مطبوعات را به گروگان گرفته است.»

وال استریت ژورنال نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این دوازدهمین بار است که ایوان به دادگاه می‌آید؛ روندی بی‌معنی که می‌خواهد وانمود کند او کاری غیر از روزنامه‌نگاری انجام می‌داده است. او هرگز نباید محبوس می‌شد. روزنامه‌نگاری جرم نیست، و ما خواهان آزادی فوری او هستیم.»

این خبرنگار سی‌ودو ساله از تاریخ بیست‌ونهم مارس ۲۰۲۳ به اتهام «جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده» محبوس است. مجازات این اتهام  در روسیه بیست‌ سال زندان است.

بنا بر شنیده‌ها، گرشکوویچ قبل از بازداشتش در حال کار بر روی یک مقاله درباره «واگنر»، گروه نظامی خصوصی روسی بود که توسط یوژنی پریگوژین اداره می‌شد.






کارت

کارت