EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


تیراندازی به خبرنگار برجسته افغانستانی در پاکستان
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

احمد هنایش، به خبرنگار برجسته اهل افغانستان، در شب سوم آوریل مورد حمله آوریل یک گروه مسلح در اسلام‌آباد قرار گرفت. در این حادثه به هنایش زخم‌های جدی از ناحیه پا و سر وارد شد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)و اتحادیه خبرنگاران مستقل افغانستان (AIJU)، خواهان اقدامات فوری برای دستگیری مهاجمان شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در واکنش به این حادثه گفت: «باید به خبرنگاران اجازه داده شود که بدون ترس از انتقام فعالیت کنند؛ نباید اجازه داده شود که مسئولان این حمله از مجازات فرار کنند. فدراسیون از مقامات پاکستان می‌خواهد که اقدامات فوری انجام دهند و از کنار این ترور مانند ترور احمد لار در چهاردهم مارس که به قتل وی انجامد، ساده عبور نکنند.»

اتحادیه خبرنگاران مستقل افغانستان نیز در این باره گفت: «رهبری اتحادیه برای آقای هنایش سلامتی و بهبود سریع‌تر آرزو می‌کند و از مقامات پاکستان و مؤسسات حامی روزنامه‌نگاران در این کشور می خواهد که این موضوع را جدی بگیرند.»

هنایش بنیان‌گذار رسانه‌های خصوصی رادیو کاخشان ، رادیو دنیا و هچنین خبرنگار رادیو آزادی وابسته به کنگره آمریکا است. او از ژانویه ۲۰۲۳ از افغانستان خارج شد و از آن زمان در اسلام‌آباد زندگی می‌کند. طبق گزارش‌ها، او در یک هتل اقامت دارد تا برای سفر به آلمان آماده شود. او قبل از فرار از افغانستان، عضو هیئت مدیره مرکز روزنامه‌نگاری افغانستان بود و از آن زمان عضو سازمان‌ رسانه‌ای افغانستانی‌های در تبعید است. مهاجمان دو بار به پای او تیراندازی کردند و یک گلوله نیز به سرش زدند. بر اساس گزارش اتحادیه خبرنگاران مستقل افغانستان، هنایش پس از مداوا وضعیت پایداری دارد ولی دلیل این حمله همچنان نامعلوم است.






کارت

کارت