EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


ربایش و آزار یک روزنامه‌نگار در نیجریه
سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳

سگان اولاتونجی، سردبیر شبکه خبری دیجیتال مستقل فرست نیوز، در پانزدهم مارس توسط حداقل ده مرد مسلح که دو نفر از آنان دارای لباس‌های نظامی بودند از منزلش در لاگوس نیجریه ربوده شد و پس از دو هفته بازداشت، آزاد شد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) از آزادی وی استقبال کرد اما «این عمل وحشیانه و تهدید نظامی علیه یک روزنامه‌نگار بی‌دفاع» را محکوم کرد. فدراسیون از دولت نیجریه خواست که اقدامات قابل ملاحظه‌ای را برای تضمین ایمنی روزنامه‌نگاران در انجام دهد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در واکنش به این حادثه گفت : «بازداشت اولاتونجی یک عمل وحشتناک و برای ایجاد ترس است که برای ساکت کردن رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران انجام شده است. اولاتونجی هیچ جرمی مرتکب نشده است و ربودن او حمله مستقیم به آزادی بیان و تلاش آگاهانه برای ساکت کردن رسانه و جلوگیری از افشای حقیقت است. چنین اعمالی نمی‌تواند در یک دولت دموکراتیک اتفاق بیافتد زیرا با اصول حاکمیت قانون در تناقض است.

نشانه‌هایی وجود دارد که ربودن اولاتونجی ممکن است به خبری مربوط باشد که با تیتر: «وزیر دفاع، دفتر کار را مثل یک کسب و کار خانوادگی اداره می‌کند.» توسط FirstNews منتشر شده بود.






کارت

کارت