EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روزنامه‌نگاران تبعیدی روس، در خطرند
یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳

ده نهاد و سازمان مدافع امنیت روزنامه‌نگاران از جمله فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) در نامه‌ای به مقامات جمهوری چک، از آن‌ها خواستند تا به تهدیدات امنیتی علیه روزنامه‌نگاران تبعیدی روس در جمهوری چک رسیدگی کنند.

در این نامه که از طرف شورای اروپا برای ارتقای حمایت از روزنامه‌نگاری و امنیت روزنامه‌نگاران نوشته شده است، ضمن ابراز نگرانی شدید از تهدیدات امنیتی علیه روزنامه‌نگاران روس تبعیدی ساکن جمهوری چک، از مقامات این کشور و اتحادیه اروپا خواسته شده که امنیت و آزادی این روزنامه‌نگاران را تضمین کنند.

در بخش از این نامه آمده است: «روزنامه‌نگاران تبعیدی در سراسر اروپا که بسیاری از آن‌ها مجبور به فرار از رژیم‌های سرکوبگر شده‌اند، به‌شدت در معرض خطر قرار دارند و بدون حمایت در خطر جانی و شغلی قرار دارند؛ از زمان ترور الکسی ناوالنی، دولت‌ها باید تمام موارد تهدید و ارعاب علیه روزنامه‌نگاران روس تبعیدی را با جدیت تمام در نظر بگیرند و تلاش‌های خود را برای تأمین امنیت آن‌ها دوچندان کنند. روزنامه‌نگاران تبعیدی روس، در معرض موجی دائمی از تهدید به مرگ از سوی مظنونین به جاسوسی برای روسیه هستند که می‌دانند کجا زندگی می‌کنند، می‌توانند آن‌ها را به‌طور آزادانه در خیابان‌های پراگ تعقیب کنند و حتی قادر به ردیابی رزروهای پرواز آن‌ها در سراسر اروپا هستند. بحرانی بودن شرایط آن‌ها به‌طور کامل درک نشده است. اینکه جاسوسان به راحتی می‌توانند این روزنامه‌نگاران را تهدید کنند، بسیار نگران‌کننده است. برای مثال، ایرینا و آلسیا دو روزنامه‌نگار تبعیدی روس هستند که به دلیل گزارشگری بی‌باکانه برای افشای فساد دولت و سوءاستفاده از قدرت در روسیه، مورد تهدید و هدف شبکه جاسوسی روسیه در چک قرار گرفته‌اند.»






کارت

کارت