EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


افزایش چشمگیر تهدید و خشونت علیه روزنامه نگاران در صربستان
یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳

چندین نهاد و سازمان بین‌المللی مدافع امنیت و آزادی روزنامه‌نگاران از جمله فدراسیون بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) در نامه‌ای سرگشاده از مقامات صربستان خواستند تا برای رسیدگی به افزایش تهدید و خشونت علیه روزنامه‌نگاران در این کشور اقدام فوری انجام دهد.

در این نامه آمده است: مایلیم توجه شما را به وضعیت اضطراری مربوط به ایمنی روزنامه‌نگاران آنا لالیچ هگدیش و دینکو گروهونجیچ رهبران انجمن روزنامه‌نگاران مستقل وژوودینا (NDNV) جلب کنیم. در طول پانزده روز گذشته، هر دو روزنامه‌نگار به دنبال شرکت در یک جشنواره، در معرض هجوم تهدیدهای مرگ آنلاین قرار گرفتند. این روزنامه‌نگاران با تهدیدات قریب الوقوع علیه جان خود مواجهند.

لالیچ هگدیش از هشتم مارس تهدیدهای وحشتناک مرگ را به صورت آنلاین تحمل کرده است. گروهونجیچ نیز که روزنامه‌نگار و مدرس دانشگاه نووی ساد است، به طور مشابه، از چهاردهم مارس تحت یک کمپین عمومی ارعاب، از جمله تهدید به خشونت فیزیکی قرار گرفته است.

در بیست‌ویکم مارس، یک فرد ناشناس به اقامتگاه شخصی گروهونجیچ رفت تا گرافیتی تهدیدآمیز را روی دیوار ورودی ساختمان او بکشد که می‌گوید دینکو به زودی «خانه ای برای همیشه» خواهد داشت.

علیرغم گزارش انجمن از تهدیدات نگران کننده به دادسرای جنایی و ارائه جزئیات برخی از عاملان شناسایی شده، از جمله کسانی که تهدیدات را با نام خود امضا کرده‌اند، هیچ اقدام قاطعی برای انجام تحقیقات کامل یا دستگیری عاملان ارائه نشده است. ما از مقامات می‌خواهیم که تحقیقات فوری را آغاز کرده و اقداماتی را برای اطمینان از ایمنی و حفاظت از لالیچ هگدیش و گروهونجیچ انجام دهند.






کارت

کارت