EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


ثبت درخواست تجدیدنظر در حکم دادگاه پرونده اتوبوس خبرنگاران
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکیل اولیای دم دو خبرنگار جان باخته ایرنا و ایسنا (مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی) در پرونده اتوبوس خبرنگاران، از ثبت درخواست تجدیدنظر نسبت به رای صادره دادگاه کیفری ارومیه خبر داد.

بر اساس گزارش‌ها روز پنجشنبه نهم فروردین‌ماه محمد داس‌مه وکیل دادگستری در صفحه شخصی خود نوشت: به وکالت از خبرنگاران محیط زیست از رأی صادره از شعبه ۱۱۸ دادگاه کیفری دو ارومیه در پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران اعتراض و تجدیدنظرخواهی کردم.

آقای داس‌مه با تاکید بر اینکه جهات و دلایل تجدیدنظرخواهی متعدد است با اشاره به صحبت‌های رئیس پلیس راهور، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد و معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور که هر یک در مصاحبه‌های جداگانه با برخی رسانه‌ها از اسقاطی بودن اتوبوس مزبور صحبت کرده بودند، نوشت: دادگاه بدوی در رأی صادره به گزارش مرجع انتظامی استناد کرده و اتوبوس حامل خبرنگاران را سالم اعلام کرده است.

اسفندماه گذشته سبحان نجفقلیان دیگر وکیل این پرونده نوشته بود که  بر اساس رای صادر شده پرونده  واژگونی اتوبوس خبرنگاران ، تمام مدیران متهم سازمان محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه محیط زیست تبرئه شدند.

به گفته آقای نجفقلیان تنها راننده اتوبوس در این پرونده مجرم شناخته شد.

ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی دو خبرنگار خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا بودند که با شمار دیگری از خبرنگاران دوم تیر ماه ۱۴۰۰ به دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه به آذربایجان غربی سفر کرده و پس از بازدید از دریاچه و تونل کانی سیب در هنگام بازگشت از یک جاده فرعی و غیر معمول، در اثر واژگونی اتوبوس جان‌باختند و ۲۱ خبرنگار دیگر نیز در این سانحه مصدوم شدند.

مرگ این دو خبرنگار واکنش‌های زیادی را از سوی اصحاب رسانه به دنبال داشت و بسیاری از خبرنگاران مصدوم شده ضمن انتقاد شدید از مسوولان خواستار پیگیری علت حادثه از سوی مراجع قضایی شدند.

در همان زمان آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، ضمن ابراز همدردی با خانواده و همکاران ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی در ارتباط با این حادثه گفت: «متاسفانه دو روزنامه‌نگار بالاترین هزینه را برای انجام کار خود پرداخته‌اند و ما به دلیل از دست دادن آن‌ها بسیار شوکه شده‌ایم.»

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران همچنین در ادامه از مقامات ایران خواست تا تحقیقات کاملی را در مورد واژگونی این اتوبوس و مرگ این دو خبرنگار انجام دهند

 






کارت

کارت