EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت مجدد روزنامه‌نگار هندی تنها دو روز پس از آزادی
دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳

عاصف سلطان، روزنامه‌نگار اهل کشمیر، تنها دو روز پس از آزادی با وثیقه، برای سومین بار طی بیش از پنج سال، بدون هیچ محاکمه‌ای مجدداً بازداشت شد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و اتحادیه روزنامه‌نگاران هند (IJU) این بازداشت خودسرانه و آزار و اذیت حقوقی مداوم عاصف سلطان را محکوم کردند و از مقامات هند خواستند که به تعهدات قانون اساسی خود در قبال آزادی مطبوعات پایبند باشند و بلافاصله همه اتهامات علیه وی را پس بگیرند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) ضمن محکوم کردن این بازداشت، قوانین سخت‌گیرانه‌ای مانند «قانون پیشگیری از فعالیت‌های غیرقانونی» را عامل سرکوب رسانه‌ها دانست. اتحادیه‌ روزنامه‌نگاران هند (IJU) نیز این اقدام را «حمله‌ مستقیم به آزادی مطبوعات» خوانده و خواستار آزادی فوری سلطان و لغو اتهامات واهی علیه او شده است.

اتحادیه‌ها و نهادهای مدافع آزادی بیان، بازداشت مجدد سلطان را مصداق دیگری از «جنگ حقوقی» یا سوء‌استفاده از قوانین برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران دانستند.

آصف سلطان، سردبیر سابق رسانه‌ توقیف شده‌ «کشمیر والا»، نخستین بار در آگوست ۲۰۱۸ به اتهام «پناه دادن به ستیزه‌جویان شناخته‌شده» و مشارکت در جرائم جدی تحت «قانون پیشگیری از فعالیت‌های غیرقانونی» که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، دستگیر شد. با وجود آنکه دادگاه نتوانست ارتباط او با هیچ گروه ستیزه‌جویی را ثابت کند و او با وثیقه آزاد شد، اما اندکی بعد تحت قانون دیگری بازداشت و به مدت طولانی بدون محاکمه زندانی گردید.

در نهایت پس از گذشت دو ماه از تصمیم دادگاه عالی که بازداشت وی را غیرقانونی اعلام کرد، سلطان در فوریه‌ ۲۰۲۴ آزاد شد. اما حکم آزادی دیری نپایید و وی تنها دو روز بعد مجدداً بازداشت شد. این بار اتهامات جدیدی علیه او مطرح شده که به نظر می‌رسد با هدف ساکت کردن او و سرکوب فعالیت‌های روزنامه‌نگاری مستقل در کشمیر صورت گرفته است.






کارت

کارت