EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطین نامزد جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو شد
شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطین (PJS) را به عنوان نامزد دریافت جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو/گی‌یرمو کانو برای سال ۲۰۲۴ معرفی کرده است. این اقدام به منظور گرامیداشت تلاش‌ها و فداکاری‌های تمامی روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ای غزه در ماه‌های اخیر صورت گرفته است.

در بیانیه فدراسیون برای معرفی نامزد این جایزه آمده است:

«از هفتم اکتبر ۲۰۲۳، ورود خبرنگاران خارجی به نوار غزه ممنوع شده است. تمام صداها، کلمات و تصاویری که از این منطقه پخش می‌شود، حاصل کار حدود هزار خبرنگار غزه است که متاسفانه نزدیک به ده درصد از آنها جان خود را از دست داده‌اند. سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطین (PJS) حدود چهار پنجم از کارکنان رسانه‌ای غزه را به عنوان عضو در خود جای داده است. این نامزدی به پاس قدردانی از تلاش همه آنها، صرف نظر از عضویت‌شان در این اتحادیه صورت می‌گیرد.»

تیم داوسون، معاون دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این باره گفت: «در میانه‌ جنگ غزه طی پنج ماه گذشته، خبرنگاران این منطقه تنها افرادی بوده‌اند که توانسته‌اند تصویری از وقایع را برای سایر نقاط جهان مخابره کنند. در این مدت، اتحادیه آنها که اکثریت قریب به اتفاق خبرنگاران عضو آن هستند، نقشی بی‌نظیر در حمایت و پشتیبانی از همه این گزارشگران شجاع ایفا کرده است. به رسمیت شناختن این نقش، راهی مناسب برای تقدیر از همه کسانی است که وقایع غم انگیز غزه را مستند کرده‌‌اند و همچنین ادای احترام به تعداد بی‌سابقه‌ای است که با زندگی خود بهای این شجاعت را پرداخته‌اند.»

جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو/گی‌یرمو کانو، به طور سالانه به فرد، سازمان یا نهادی اهدا می‌شود که سهم برجسته‌ای در دفاع یا ترویج آزادی مطبوعات، به ویژه با پذیرش مخاطرات، داشته باشد. این جایزه به یادبود گی‌یرمو کانو، روزنامه‌نگار کلمبیایی که در سال ۱۹۸۶ در حین انجام وظیفه کشته شد تأسیس شده و از سال ۱۹۹۷ به‌صورت سالانه اهدا می‌شود.






کارت

کارت