EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


سرکوب رسانه‌ها پس از تعویق انتخابات در سنگال
دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲

مجوز پخش شبکه خصوصی والفجر به دلیل انتقاد از تعویق انتخابات، توسط مقامات سنگالی لغو شد. همچنین اینترنت تلفن همراه موقتاً قطع و حداقل دو روزنامه‌نگار با خشونت بازداشت شدند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و سندیکای کارکنان حرفه‌ای اطلاعات و ارتباطات سنگال (SYNPICS)این حوادث را «حمله عمدی به آزادی رسانه‌ها» خوانده و به شدت محکوم کردند.
آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران با انتقاد شدید از این وقایع گفت: «باید به روزنامه‌نگاران اجازه داده شود وظایف حرفه‌ای خود را بدون هرگونه ارعاب، انجام دهند. اگر رسانه‌ها سرکوب و از انجام وظایف خود منع شوند، انتخابات آزاد و عادلانه معنایی نخواهد داشت. رسانه‌ها چشم و گوش مردمند و باید به آنها اجازه داده شود وظایف خود را در راستای منافع عمومی انجام دهند.»
آمائو بامبا کاسه، دبیرکل سندیکای کارکنان اطلاعات و ارتباطات سنگال نیز بر حق شبکه والفجر و سایر رسانه‌ها برای تهیه برنامه درباره وضعیت سیاسی در چارچوب آزادی بیان تأکید کرد.
پس از تعلیق روند انتخابات توسط رئیس جمهور ماکی در سوم فوریه ، نیروهای امنیتی دو روزنامه‌نگار زن به نام‌های سوخنا ندک امباکه از سایت خبری آنلاین آگورا تی وی و خدیجه دیوف از امدیا را با خشونت بازداشت کرده‌اند . همچنین موسی بوکار تیام، وزیر ارتباطات سنگال اعلام کرد که به دلیل انتشار «پیام های نفرت‌انگیز و براندازانه» از طریق شبکه‌های اجتماعی، دسترسی به اینترنت تلفن همراه از روز یکشنبه چهارم فوریه قطع شده است.
انجمن زنان رسانه های سنگال (AFMS) این «اقدامات ناپسند» نیروهای امنیتی را به‌شدت محکوم کرد و دولت را مسئول حفظ سلامت جسمانی روزنامه‌نگاران در حین انجام وظیفه دانست.

 






کارت

کارت