EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


چشم‌اندازی برای روزنامه‌نگاری در عصر هوش مصنوعی
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲

سال گذشته برای رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران سال آسانی نبود. روبرو شدن با چالش‌هایی که تعریف روزنامه‌نگاری را گسترش داد، جنگ‌ در اروپا و خاورمیانه، نبرد بر سر حق مالکیت معنوی و رکود اقتصادی از مهمترین مواردی بود که روزنامه‌نگاران در جهان با آن دست به گریبان بودند. بر اساس «گزارش سالانه رسانه‌ها» که موسسه رویترز منتشر کرده است، سال ۲۰۲۴ به همان اندازه چالش برانگیز خواهد بود.

بزرگترین چالش روزنامه‌نگاری در سال ۲۰۲۴، پذیرفتن هوش مصنوعی درعین مدیریت خطرات آن خواهد بود. این نتیجه‌گیری اصلی رویترز پس از یک نظرسنجی آنلاین است که روزنامه‌نگاران ارشد از پنجاه‌وشش کشور و منطقه جهان در آن شرکت کردند.

طبق این نظرسنجی، هفتاد درصد از پاسخ‌دهندگان فکر می‌کنند که هوش مصنوعی سطح اعتماد مخاطب را در کل اخبار کاهش می‌دهد. برای رویترز واضح است که مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست، تمرکز اصلی اتحادیه اروپا در سال جاری خواهد بود.

فقط نیمی از رهبران رسانه‌ای در مورد چشم انداز روزنامه‌نگاری در سال آینده مطمئن‌ اند. افزایش هزینه‌ها، کاهش درآمد تبلیغات، کاهش رشد اشتراک و همچنین افزایش آزار و اذیت قانونی و فیزیکی مهمترین دلایل کاهش خوشبینی آنها است.

سه چهارم مصاحبه‌شوندگان به رویترز گفتند که تمرکز آنها روی کانال‌های مستقیم، به‌ویژه کانال‌های پخش واتس‌اپ و اینستاگرام خواهد بود.

موسسه رویترز در پایان نتیجه‌گیری کرده است: «تکنولوژی با سرعت فوق‌العاده‌ای به حرکت خود ادامه می‌دهد. ناشران می‌دانند که باید منتظر مشکلات جدیدی باشند که بعید است که پیامدهای کامل آن کاملاً مشخص باشد.






کارت

کارت