EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


تلاش برای ارعاب روزنامه‌نگار سرشناس منتقد دولت اوکراین
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲

افراد ناشناس، با حمله به آپارتمان یوری نیکولوف، روزنامه‌نگار تحقیقی اوکراینی او را تهدید کرده‌اند. فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) و سازمان‌های زیرمجموعه آن در اوکراین، از مقامات اوکراینی خواستند که عاملان تهدیدها را شناسایی کرده و از محافظت از روزنامه‌نگاران اطمینان حاصل کنند.

اتحادیه مستقل روزنامه‌نگاران اوکراین (IMTUU) آزار و اذیت و تلاش برای ممانعت از فعالیت این روزنامه‌نگار را محکوم کرد. این اتحادیه نقش اطرافیان رئیس‌جمهور اوکراین را در پشت این تهدیدات محتمل دانست: «به نظر می‌رسد برخی از مقامات دولتی تصمیم گرفته‌اند از طریق کانال‌های تلگرامی ناشناس به روزنامه‌نگاران حمله کنند. پس از روزنامه‌نگار ولادیسلاو سیدورنکو در ماه دسامبر، آنها به دنبال ارعاب یوری نیکولوف هستند. اگر مقامات اوکراین واقعاً در این حملات دخالت ندارند، باید تحقیقات سریعی را انجام دهند و عاملان و طراحان اصلی آن را مجازات کنند.»

سرگی تومیلنکو، رئیس اتحادیه مستقل روزنامه‌نگاران اوکراین (NUJU) نیز ارعاب روزنامه‌نگاران را غیرقابل قبول دانست و تأکید کرد:«وقتی یک روزنامه‌نگار برجسته به این شکل تحت فشار قرار می‌گیرد، نتیجه آن بر همه روزنامه‌نگاران تأثیر منفی می‌گذارد. ما از پلیس می‌خواهیم که این پرونده را به سرعت بررسی کند و از یوری نیکولوف محافظت کند.»

نیکولوف به دلیل تحقیقاتش در افشای فساد در تدارکات عمومی اوکراین از جمله وزارت دفاع، شهرت دارد. تحقیقات نیکولوف باعث برکناری وزیر دفاع قبلی الکسی رزنیکوف شد.

این روزنامه‌نگار در حساب فیسبوک اعلام کرد که اواخر روز یکشنبه چهاردهم ژانویه، دو مرد ناشناس به آپارتمان او در کیف نزدیک شدند، در خانه او را کوبیدند و به او حمله کردند. پلیس اعلام کرد که در حال بررسی جزئیات این حادثه است.

در پستی که توسط یک کانال تلگرامی ناشناس حامی زلنسکی منتشر شد، آمده است که این اقدام توسط سربازانی انجام شده است که از خط مقدم بازگشته بودند. این پست به شدت از نیکولوف انتقاد کرد. نیکولوف در سخنانی در تلویزیون ملی تاکید کرد که این پست ناشناس نشان می‌دهد که این حادثه به اظهارات توهین‌آمیز او درباره رئیس‌جمهور اوکراین مرتبط است.






کارت

کارت