EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


حمله نیروهای امنیتی به یک تلویزیون مستقل در سومالی هنگام پخش زنده
یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲

در ششم ژانویه، نیروهای امنیتی سومالی‌لند با یورش به مقر تلویزیون MM سومالی، به طور ناگهانی به یک مناظره تلویزیونی در حال پخش پایان دادند، روزنامه‌نگاران را با خشونت بازداشت کردند و به تجهیزات پخش تلویزیون آسیب رساندند. اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران سومالی (NUSOJ) با محکوم کردن این اقدامات به عنوان یک ضربه وحشتناک به آزادی رسانه‌ها، خواستار آزادی فوری محمد عبدی شیخ، مدیر تلویزیون MM سومالی شد که به همراه دو روزنامه‌نگار دیگر در جریان این یورش دستگیر شدند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  در واکنش به این حادثه گفت: «ما به شدت حمله ششم ژانویه به آزادی رسانه‌ها را محکوم می‌کنیم. ما به ویژه نگرانی خود را در مورد بازداشت غیرقانونی روزنامه‌نگار محمد عبدی شیخ، مدیر عامل تلویزیون MM سومالی، اعلام می‌کنیم و خواهان آزادی فوری او هستیم. این اقدامات که طبق گزارش‌ها با نقض حریم خصوصی  وشکنجه همراه بوده است، توهین به روزنامه نگاری و دموکراسی است. ما با روزنامه‌نگاران در سومالی‌لند و اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران سومالی اعلام همبستگی می‌کنیم. سرکوب روزنامه‌نگاران مستقل باید پایان یابد.»

عمر فاروق عثمان، دبیر کل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران سومالی ضمن انتقاد از رویه سرکوبگرانه مقامات سومالی‌لند تأکید کرد: «با بازداشت خودسرانه روزنامه‌نگاران، مقامات فقط تأیید می‌کنند که چیزی برای پنهان کردن دارند و نمی‌خواهند برخی مسائل به اطلاع عموم برسد.»

در جریان این حمله، خبرنگاران و کارکنان تلویزیون MM سومالی مورد خشونت فیزیکی قرار گرفتند. نیروهای امنیتی عمداً به تجهیزات مختلف از جمله رایانه و دوربین آسیب رساندند. علاوه بر این، آنها بخشی از تجهیزات را توقیف کرده و با خود بردند. اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران سومالی به گزارش‌های موثقی دست یافته که این روزنامه‌نگاران در بازداشت سرویس‌های اطلاعاتی سومالی‌لند، در تلاش برای اخذ اعترافات دروغین تحت بازجویی‌هایی شامل شکنجه قرار گرفته‌اند.

 

 






کارت

کارت