EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


حمله به رسانه‌های مستقل و بازداشت روزنامه‌نگاران در گینه
یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲

دستکم نه روزنامه‌نگار پس از یورش پلیس به یک تجمع مسالمت‌آمیز در کوناکری، پایتخت گینه بازداشت شدند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  خشونت نیروهای امنیتی علیه روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها و تداوم وخامت آزادی مطبوعات در گینه را به شدیدترین وجه محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه روزنامه‌نگارانی شد که در این حادثه دستگیر شده‌اند. فدراسیون همچنین از مقامات گینه خواست تا به رسانه‌ها اجازه دهند تا وظایف خود را در راستای منافع عمومی بدون هیچ‌گونه ارعاب انجام دهند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  در واکنش به این حوادث گفت: «دستگیری اخیر همکاران ما در گینه نقض آشکار حق آزادی تشکل و آزادی بیان است. تجمع در خانه مطبوعات مسالمت‌آمیز بود و نیازی به ارعاب و نمایش قدرت نبود.»

انجمن مطبوعات گینه در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر کرد، ضرب و شتم روزنامه‌نگاران را محکوم کرد و خواستار آزادی بی‌قید و شرط روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده یا تحت پیگرد قانونی شد. انجمن مطبوعات همچنین خواستار خویشتن‌داری با هدف حل و فصل مسالمت‌آمیز وضعیت رسانه‌های گینه شد.

در هجدهم ژانویه، مأموران پلیس به تجمعی که توسط اتحادیه روزنامه‌نگاران حرفه‌ای گینه (SPPG) در اعتراض به محدودیت‌های رسانه‌ای در مقابل خانه مطبوعات سازماندهی شده بود، یورش بردند و نه خبرنگار را با اعمال زور دستگیر کردند. روز بعد، سکو جمال پندسا، دبیرکل اتحادیه روزنامه‌نگاران گینه در منزلش بازداشت شد. حداقل پنج روزنامه‌نگار همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات گینه در ماه‌های اخیر با بستن رسانه‌های اجتماعی و ایستگاه‌های رادیویی خصوصی، قطع یا تعلیق وب‌سایت‌های خبری و بازداشت روزنامه‌نگاران، محدودیت‌های شدیدی را بر رسانه‌های غیررسمی تحمیل کرده‌اند.






کارت

کارت