EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


حمایت فدراسیون از اعتصاب کارکنان یک رسانه در پرتغال
یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲

گلوبال مدیا (GMG) یکی از بزرگترین شرکت‌های رسانه‌ای در پرتغال، با مشکلات مدیریتی شدیدی مواجه است که بر آینده شرکت تأثیر گذاشته و به حقوق کارگران آسیب رسانده است. فدراسیون بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) و اتحادیه روزنامه‌نگاران پرتغال (Sinjor) خواستار شفافیت و احترام به حقوق کارگران شدند.

ماجا سیور، رئیس فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا در این رابطه گفت: «ما از مطالبات کارگران برای حقوق اولیه مانند پرداخت به موقع حقوق، پیروی از قوانین و مذاکرات جمعی، و همچنین شغل ایمن حمایت می‌کنیم. همکاران ما نباید شرایط کاری خود را در نتیجه تغییر هیئت‌مدیره تا این حد متفاوت ببینند.»

لوئیس فیلیپ سیمئوس، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه روزنامه‌نگاران پرتغال و آگوستو کوریا، عضو هیئت‌مدیره این اتحادیه در بیانیه‌ای آنچه را در گلوبال مدیا می‌گذرد، «تهدید بزرگی برای آزادی، شفافیت، کثرت و مهم‌تر از همه برای زندگی روزنامه‌نگاران» دانستند. همچنین در این بیانیه آمده است: «دولت از اعتراف به خسارات وارده خودداری می‌کند و تنها بر محدود کردن هزینه‌ها و تأمین مالی سایر پروژه‌های مورد علاقه خود تمرکز می‌کند».

در سپتامبر ۲۰۲۳، هیئت‌مدیره جدیدی مدیریت GMG را برعهده گرفت. این گروه اکنون توسط یک صندوق سرمایه‌گذاری متعلق به تاجر فرانسوی کلمان دوکاس حمایت می‌شود.

از زمان تعیین هیئت‌مدیره جدید، سه ‌رسانه متعلق به این شرکت با تغییرات عظیمی مواجه شدند: در نوامبر ۲۰۲۳، صدوپنجاه تا دویست کارمند، یعنی تقریباً یک سوم کارکنان اخراج شدند. در ادامه، به عنوان بخشی از «طرح بازسازی» این رسانه، دولت تصمیم گرفته بود کمک هزینه کریسمس ۲۰۲۳ را در طول سال ۲۰۲۴ در یک پرداخت دوازده‌ماهه بپردازد؛ این یک اقدام غیرقانونی بود. علاوه بر این، از اکتبر سال گذشته حقوق‌ها دیر پرداخت می‌شود و تعداد روزهای تاخیر، ماه به ماه افزایش می‌یابد.

در دهم ژانویه، روزنامه‌نگاران در اعتراض به مدیریت GMG دست به اعتصاب یک ساعته زدند. خواسته‌های آنها شامل پرداخت فوری حقوق‌های پرداخت نشده و پاداش‌های کریسمس، و همچنین بهبود شرایط کاری برای اطمینان از حق دسترسی مردم به اطلاعات است.






کارت

کارت