EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


حملات پیاپی ارتش روسیه به روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها
جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲

روسیه از بیست‌ونهم دسامبر ۲۰۲۳ تا دوم ژانویه ۲۰۲۴ دو حمله گسترده را در اوکراین انجام داد که در آن سه روزنامه‌نگار مجروح شدند و به چهار اتاق خبر آسیب جدی وارد شد. فدراسیون بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) این حملات را با شدیدترین عبارات محکوم کردند و با کارکنان رسانه‌ای که هدف قرار گرفتند، اعلام همبستگی کردند.

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران همبستگی خود را با تمام روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه در اوکراین که با وجود ترس و شرایط سخت فیزیکی به کار خود ادامه می‌دهند، اعلام کردند.

سرگی تومیلنکو، رئیس اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین ، درباره آخرین حملات گفت: «در این پنج روز، تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران و اتاق‌های خبر به طور همزمان مورد هدف موشک‌های روسیه قرار گرفتند. این روندی بسیار خطرناک و چالشی جدید برای فضای رسانه‌ای است. در این شرایط سخت، ما بیش از هر زمان دیگری به حمایت و همبستگی جامعه جهانی روزنامه‌نگاری نیاز داریم.»

در سی‌ام دسامبر ۲۰۲۳، دو کارمند شبکه تلویزیونی آلمانی ZDF در اثر گلوله باران هتل خارکف پالاس که در آن زمان بیشتر ساکنان آن کارکنان رسانه‌ها بودند، زخمی شدند. در همان روز، در خارکف، «خانه رادیو» نیز مورد حمله قرار گرفت.

علاوه بر این، اتاق خبر متعلق به گروه رسانه‌ای اوبیکتیو در مرکز خارکف نیز در گلوله‌باران ارتش روسیه آسیب دید. در لویو، پاولو داک، سردبیر خبرگزاری Vholos، در جریان یک حمله موشکی گسترده در بیست‌ونهم دسامبر ۲۰۲۳ مجروح شد. در دوم ژانویه در کیف، اتاق خبر شرکت رسانه ملی NV مجبور شد پخش خود را برای چند ساعت پس از حمله روسیه به تعویق بیندازد.

وظیفه مهم آگاهی‌رسانی در شرایط سخت و ترسناک جنگ اوکراین، به لطف شبکه مراکز همبستگی روزنامه‌نگاران که توسط اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین راه اندازی شده، امکان پذیر شده است که به خبرنگاران و رسانه‌ها کمک اضطراری می‌کند. این شبکه در آوریل ۲۰۲۲ در سه شهر غرب اوکراین – لویو، ایوانو فرانکیوسک و چرنیوتسی راه‌اندازی شد.






کارت

کارت