EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


ثبت بیش از سیصدوپنجاه حمله به آزادی رسانه‌ها در پرو در سال ۲۰۲۳
جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲

انجمن ملی روزنامه‌نگاران پرو (ANP) گزارش تحلیلی سالانه خود را از حملات به روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد. این گزارش وضعیت نگران کننده‌ای را نشان می‌دهد: ۳۵۲ حمله به روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در سال گذشته صورت گرفته است که بالاترین رقم ثبت شده تاکنون در این قرن است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و انجمن ملی روزنامه‌نگاران پرو نسبت به رشد خشونت علیه کارکنان مطبوعات در پرو هشدار دادند و خواستار اقداماتی شدند که از کار روزنامه‌نگاری و در نتیجه از حق دانستن مردم محافظت کند.

در سالی که با دو ماه تنش اجتماعی شدید آغاز شد، ماه ژانویه بیشترین تعداد حملات (صد و دو مورد) را به خود اختصاص داد. از جمله جدی‌ترین آنها، اصابت گلوله به پای راست آلدیر مجیا، خبرنگار عکاس آژانس افه در اطراف فرودگاه جولیاکا و دستگیری چهار روزنامه‌نگار محلی در سن مارکوس بود. دویست‌وهشت مورد از حملات این سال، در لیما (پایتخت) صورت گرفته است.

«تهدید و آزار و اذیت» با ۱۳۸ مورد، بیشترین میزان وقوع را برای دومین سال متوالی ثبت کرده است و «پرخاشگری فیزیکی و لفظی» با ۱۲۷ مورد در رده دوم است. «مانع‌تراشی برای دسترسی به اطلاعات و کار روزنامه‌نگاری» با بیست‌وپنج مورد سومین شیوه پرتکرار حمله به روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۲۳ در پرو بوده است.

در این گزارش به‌شکل ویژه به شش تهدید قانونی عمده ثبت شده در طول سال ۲۰۲۳ علیه روزنامه‌نگاران از جمله اصرار بر افزایش مجازات مربوط به اتهام «افترا» و جرم‌انگاری انتشار اطلاعات از تحقیقات مالیاتی یا اقدامات جنایی اشاره شده است.






کارت

کارت